אורתופדיה-פיזיותרפיה

סרקופניה מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם בגברים עם COPD (מתוך Respiratory Research)

במאמר שפורסם בכתב העת Respiratory Research מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי סרקופניה מלווה בעליה משמעותית בסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים טרשתיים בגברים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית (Chronic Obstructive Pulmonary Disease, או COPD), ללא תלות בהשמנה מרכזית או מסת שומן.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סרקופניה הינה גורם סיכון מוכח היטב למחלה קרדיווסקולארית טרשתית, אך הקשר עם COPD לא נבחן לעומק. מטרתם כעת הייתה לבחון את הקשר בין סרקופניה ובין הסיכון למחלה קרדיווסקולארית טרשתית בחולים עם COPD, ללא תלות בהשמנה מרכזית ומסת שומן.

החוקרים אספו נתונים אודות 704 גברים עם COPD (גיל ממוצע של 63.4 שנים) מסקרי Korean National Health and Nutrition Examination Survey לשנים 2008 עד 2011. מדד סרקופניה ומדד מסת שומן נקבעו על-פי בדיקת DEXA. סרקופניה הוגדרה בהתאם לנוכחות מדד סרקפניה קטן מסטיית תקן אחת מהסף (0.774) בקרב המשתתפים במחקר. הסיכון למחלה קרדיווסקולארית טרשתית נקבע על-פי הנחיות ה-ACC/AHA, כאשר סבירות גבוהה למחלה קרדיווסקולארית טרשתית הוגדרה בנוכחות מדד סיכון של מעל 20%.

מהנתונים עולה קשר שלילי בין מדד סרקופניה מסווג לפי רבעונים ובין הסיכון למחלה קרדיווסקולארית טרשתית (p<0.001). הסיכון הקרדיווסקולארי והשכיחות של סיכון קרדיווסקולארי גבוה היו גבוהים יותר משמעותית במשתתפים עם סרקופניה, בהשוואה לאלו ללא סרקופניה, ללא תלות בהשמנה מרכזית או מסת שומן (p<0.001).

מניתוח סטטיסטי עלה קשר בלתי-תלוי בין סרקופניה ובין הסיכון למחלה קרדיווסקולארית טרשתית (p<0.001) וסיכון קרדיווסקולארי גבוה (יחס סיכויים של 2.32, p=0.039). יתרה מזאת, סרקופניה זוהתה כגורם בלתי-תלוי לסיכון קרדיווסקולארי גבוה במשתתפים עם מגבלה מתונה-עד-חמורה מאוד בזרימת האוויר (יחס סיכויים של 2.97, p<0.001).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על קשר משמעותי בין סיכון גבוה למחלות לב וכלי דם ובין סרקופניה, בפרט בקרב משתתפים עם מגבלה בינונית-עד-חמורה מאוד בזרימת האוויר.

 

Respiratory Research, July 13, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה