אורתופדיה-פיזיותרפיה

חלק מהחולים עם קדחת ים-תיכונית משפחתית יכולים להשיג הפוגה ללא טיפול בקולכיצין (Pediatr Rheumatol)

חלק קטן מהחולים עם קדחת ים-תיכונית משפחתית (Familial Mediterranean Fever) יכולים להשיג הפוגה ללא טיפול בקולכיצין, כך עולה מנתונים חדשים מישראל שפורסמו בכתב העת Pediatric Rheumatology.

ברקע למחקר מסבירים דר’ קרן כהן מהפקולטה לרפואה על-שם סאקלר באוניברסיטת תל-אביב ושותפיה, כי הטיפול המרכזי במקרים של FMF הוא קולכיצין, המפחית את תדירות ועצימות התלקחויות המחלה. מאחר וחלק מהחולים עשויים להיות אסימפטומטיים לתקופות ארוכות, עלתה שאלה אם ניתן להפסיק את הטיפול התרופתי בקבוצה נבחרת של חולים.

להערכת אפשרות הפסקת הטיפול בקולכיצין בילדים עם קדחת ים-תיכונית משפחתית וכן לזהות את מאפייני החולים המנבאים הפסקה מוצלחת של הטיפול, החוקרים השלימו מחקר רטרוספקטיבי שהתבסס על נתונים ממאגר ארצי של קדחת ים-תיכונית משפחתית בישראל בין השנים 2007 עד 2020. הם התמקדו בחולים שהפסיקו את הטיפול בעקבות הפוגה במחלה למשך שנה אחת, כאשר לאחר הפסקת התרופה הומלץ על מעקב כל 4-6 חודשים. חולים בהם תועדה הישנות תסמינים, עליה במדדי דלקת, או עליה ברמות Serum Amyloid A חידשו את הטיפול התרופתי.

במהלך ניתוח הנתונים, החוקרים סיווגו חולים שהפסיקו את הטיפול התרופתי לשתי קבוצות: האחת, חולים שנותרו בהפוגה, ללא טיפול תרופתי; השניה, חולים שחידשו את הטיפול התרופתי.

מבין 51 החולים שהפסיקו את הטיפול, ב-21 חולים תועדה הפוגה ממושכת בעוד ש-30 חולים נדרשו לחדש את הטיפול. החוקרים מדווחים כי בזרוע ההפסקה המוצלחת של הטיפול התרופתי תועדו חולים ללא מוטציות פתוגניות ב-MEFV, שכיחות נמוכה יותר של חולים עם לפחות שני תסמינים אופייניים לקדחת ים-תיכונית משפחתית וחולים שקיבלו טיפול בקולכיצין במינון יומי של עד 1 מ”ג. בנוסף, חולים שהפסיקו בהצלחה את הטיפול התרופתי השיגו הפוגה ארוכה יותר משמעותית תחת הטיפול (4.36 שנים לעומת 2.53 שנים, p=0.0036).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים באפשרות השגת הפוגה בקדחת ים-תיכונית משפחתית ללא טיפול בקולכיצין בחלק הקטן מהמקרים (כ-3% מהחולים). הפסקת הטיפול עשויה להיות סבירה במקרים מתאימים ותחת מעקב הדוק.

Pediatr Rheumatol, Jan 4, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה