אורתופדיה-פיזיותרפיה

ויטמין D3 מלווה בסיכון מופחת להיארעות שברי חוליות מורפומטריים בחולים עם אקרומגליה (J Clin Endocrinol Metab)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי מתן תוספי ויטמין D3 (כולקלציפרול) עשוי להפחית את הסיכון לשברי חוליות מורפומטריים בחולים עם אקרומגליה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים שבריריות עצמות מתועדת ב-30-60% מהחולים עם אקרומגליה ומדובר בסיבוך אפשרי חשוב של המחלה, העלול להוביל למוגבלות משמעותית. למרות שמחקרים קודמים בחנו את הגורמים הקליניים וההורמונאליים העשויים לנבא הופעת שברי חוליות בחולים עם גידול מפריש הורמון גדילה, אין נתונים רבים אודות ההשפעה המגנה של תוספי ויטמין D, אשר הוצגו כגורם מגן בחלק מהמחקרים של חולים עם אוסטיאופורוזיס.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את החשיבות של ויטמין D3 במניעת היארעות שברי חוליות בחולים עם אקרומגליה. לצורך כך, החוקרים השלימו מחקר רב-מרכזי, רטרוספקטיבי, שכלל 61 חולים עם אקרומגליה, מהם 26 חולים טופלו בתוספי ויטמין D3 בהתאם להנחיות.

חציון המינון השבועי של ויטמין D3 עמד על 8500 IU, כאשר חציון משך הטיפול בתוספים עמד על 94 חודשים. בעת המעקב האחרון, שברי חוליות תועדו ב-14 חולים (23%), עם היארעות נמוכה יותר בחולים שנטלו תוספי ויטמין D3 בהשוואה לאלו שלא נטלו תוספים אלו (14.3% לעומת 85.7%, p=0.02).

בבדיקה האחרונה הזמינה לקביעת ריכוז ויטמין D בדם תועדו רמות נמוכות יותר משמעותית בקרב חולים עם אבחנה של שברי חוליות, בהשוואה לחולים ללא שברי חוליות (28.6 ננוגרם/מ”ל לעומת 34.2 ננוגרם/מ”ל, בהתאמה, p=0.05).

ניתוח רגרסיה לוגיסטית אישר את ההשפעה המגנה של תוספי וויטמין D3 מפני היארעות שברי חוליות בחולים עם אקרומגליה (יחס סיכויים של 0.16, רווח בר-סמך 95% של 0.03-0.79).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בהשפעה המגנה האפשרית של תוספי ויטמין D3 מפני שברי חוליות מורפומטריים בחולים עם אקרומגליה.

J Clin Endocrinol Metab. 2023 Aug 22

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה