אורתופדיה-פיזיותרפיה

האם טיפול בחסמי ביתא עשוי למנוע התקדמות אוסטיאוארתריטיס של הברך? (J Bone Joint Surg)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Bone & Joint Surgery עולה כי טיפול בחסמי ביתא מלווה בסיכוי מופחת להתקדמות אוסטיאוארתריטיס של הברך וצורך בניתוח החלפה מלאה של מפרק הברך, ייתכן בשל קשר בין מערכת העצבים האוטונומית ובין התקדמות אוסטיאוארתריטיס.

החוקרים מספרד השלימו מחקר מקרה-ביקורת שכלל 300 חולים עם הופעה חדשה של כאבי ברכיים שעברו ניתוח החלפת מפרק ברך ומדגם מותאם של 300 חולים עם הופעה חדשה של כאבי ברכיים שלא עברו ניתוח זה. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הסיכוי להחלפת מפרק הברך בקרב חולים שטופלו בחסמי ביתא בשל מחלות לב וכלי דם שונות, בהשוואה לחולים שלא קיבלו טיפול בתרופות אלו.

מהנתונים עולה כי בקרב חולים שטופלו בחסמי ביתא תועד סיכוי מופחת להשלמת ניתוח להחלפת מפרק הברך (יחס סיכויים מתוקן של 0.51) בהשוואה לחולים שמעולם לא טופלו בחסמי ביתא. בקרב אלו שטופלו בחסמי ביתא-1 סלקטיביים וחסמי ביתא-1 לא-סלקטיביים תועדו יחסי סיכויים לניתוח החלפת ברך של 0.69 ו-0.42, בהתאמה. יחסי הסיכויים המתוקנים עמדו על 0.41 בקרב מטופלים בחסמי ביתא לתקופה של פחות משנה, 0.52 באלו שטופלו בתרופות אלו במשך 1-5 שנים ו-0.36 בקרב חולים שנטלו טיפול בחסמי ביתא לתקופה של מעל חמש שנים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי טיפול בחסמי ביתא עשוי להיות מלווה בסיכוי מופחת להתקדמות לניתוח החלפת מפרק ברך בשל אוסטיאוארתריטיס. השימוש בחסמי ביתא לא-סלקטיביים לתקופה של מעל חמש שנים לווה בסיכוי הנמוך ביותר לניתוח החלפת מפרק ברך. ממצאי המחקר מספקים הצצה לקשר אפשרי בין פעילות מערכת העצבים האוטונומית ובין התקדמות אוסטיאוארתריטיס.

J Bone Joint Surg, Sep 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה