אורתופדיה-פיזיותרפיה

אלגוריתם AI חדש חוזה את הסיכון לתמותה משבר צוואר ירך (Journal of Orthopaedic Research)

חוקרים מאוניברסיטת פנסילבניה הציגו אלגוריתם בינה מלאכותית חדש שיכול לחזות את הסיכון של חולה למות משבר צוואר ירך, מצב רפואי מסכן חיים המוערך לעיתים קרובות בחסר. האלגוריתם החדש יכול לעזור לרופאים לזהות חולים בסיכון גבוה, ובכך עשוי להציל חיים.

החוקרים השתמשו בנתונים של 3,751 מטופלים עם שבר צוואר ירך כדי לאמן 10 אלגוריתמים של למידת מכונה. המודלים הוערכו לפי יכולתם לחזות תמותה 1, 5 ו-10 שנים לאחר השבר. המודלים אומנו על תוצאות של 149 מבחני מעבדה ושבעה משתנים דמוגרפיים. מבין הנתונים הללו, החוקרים זיהו 10 מאפיינים החשובים ביותר להערכת הסיכון לתמותה, כשהגיל עמד בראש הרשימה, ואחריו רמת הגלוקוז בדם.

למרות שייתכן שהמודל לא ישנה את האופן שבו רופאים מנהלים שברים בירך, שכמעט תמיד דורשים ניתוח, האלגוריתם עשוי לעזור לרופאים לייעץ למשפחה, או להכווין את הצוות המטפל לטיפול דחוף או אינטנסיבי יותר.

“אין כיום מחשבון סיכון תמותה לשברים בצוואר הירך”, אמר ד”ר קורי קלנדין, אורטופד במכון העצמות והמפרקים של טנסי, שלא היה מעורב במחקר בראיון ל-medscape. לדבריו, “שיטות מסוימות, כמו מדד התחלואה הנלוות של צ’רלסון, יכולות לעזור לחזות מוות באופן גלובלי יותר, אך יש להן שימוש מוגבל בטיפול בשברים”. יותר מ-300,000 אנשים בארה”ב מפתחים שבר בצוואר הירך מדי שנה. מבניהם, 20% עד 40% מתים תוך שנה, ושליש מאלה ששורדים יותר משנה מאבדים את עצמאותם.

לכתבה ב-medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה