אורתופדיה-פיזיותרפיה

סיכון מוגבר לניתוח חוזר בחולים עם עיכוב בניתוח החלפת כתף הפוכה לאחר שבר הומרוס מקורב (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Shoulder and Elbow Surgeons)

עיכוב של למעלה מ-28 ימים בהשלמת ניתוח החלפת כתף הפוכה לאחר שבר הומרוס מקורב מלווה בסיכון מוגבר לניתוח חוזר בתוך שנתיים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Shoulder and Elbow Surgeons.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עדיין קיימת מחלוקת באשר לתוצאות הקליניות של ניתוח ראשוני להחלפת כתף הפוכה לאחר ניסיון טיפול שמרני במקרים של שבר מורכב של הומרוס מקורב. מהעדויות בספרות הרפואית עולות תוצאות סותרות באשר לתוצאות ניתוח החלפת כתף בשלב מוקדם לעומת מאוחר במקרים של שברים אלו.

במטרה לקבוע את מרווח הזמן האופטימאלי בין שבר הומרוס פרוקסימאלי ובין ניתוח החלפת כתף הפוכה, החוקרים השלימו מחקר עוקבה שכלל 891 חולים (גיל ממוצע של 72.7 שנים) שעברו ניתוח מוקדם (685 חולים) או מאוחר (206 חולים) בין תחילת אפריל בשנת 2004 ועד סוף מרץ בשנת 2019. התוצאים שנבחנו כללו את שיעור הסיבוכים והניתוחים החוזרים.

מהנתונים עולה כי מרווח הזמן הממוצע משבר הומרוס מקורב ועד ניתוח החלפת כתף הפוכה עמד על 41.8 ימים בכלל המדגם. ממצאי המחקר מעידים על שיעור נמוך יותר משמעותית של ניתוחים חוזרים במקרים בהם ניתוח החלפת כתף הפוכה בוצע בשלב מוקדם, בהשוואה למקרים בהם חל עיכוב בניתוח (3.9% לעומת 8.3%, בהתאמה). עיכוב של למעלה מ-28 ימים ממועד השבר ועד הניתוח לווה בסיכון גבוה כפליים לניתוח חוזר בתוך שנתיים (יחס סיכויים של 2.1). שיעור הניתוחים החוזרים התייצב בנקודת הזמן של 100 ימים לאחר שבר הומרוס מקורב.

ממצאי המחקר מעידים כי חוסר ניידות ממושך ותנועתיות מוגבלת של הכתף על-רקע עיכוב בהתערבות הניתוחית עלולים להוביל לנוקשות של המפרק ואטרופיה של השריר, העשויה להקשות על מאמצי השיקום ולהוביל לתוצאות שליליות.

החוקרים מסכמם וכותבים כי ממצאי המחקר מעלים את הצורך לשקול מחדש את גישת הטיפול השמרני בטיפול בקשישים עם שבר מורכב של ההומרוס.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Shoulder and Elbow Surgeons

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה