אורתופדיה-פיזיותרפיה

התקדמות אוסטיאוארתריטיס משמעותית יותר בחולים לאחר ניתוח לתיקון קרע מניסקוס (Arthritis Care & Research)

בחולים לאחר ניתוח ארתרוסקופי לתיקון קרע מניסקוס תועדה התקדמות משמעותית יותר של אוסטיאופיטים, בהשוואה לחולים שטופלו שמרנית עם פיזיותרפיה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Arthritis Care & Research.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קים חשש גובר כי ניתוח ארתרוסקופי לתיקון קרע מניסקוס עשוי להיות מלווה בסיכון מוגבר להתקדמות אוסטיאוארתריטיס. הם בחנו את הנושא במסגרת מחקר אקראי שכלל חולים עם קרע מניסקוס והיו במעקב לאורך חמש שנים.

להערכת הקשר בין תיקון ארתרוסקופי של קרע מניסקוס חלקי ובין התקדמות אוסטיאוארתריטיס החוקרים בחנו את הנתונים ממדגם MeTeOR, אשר בחן קרעי מניסקוס בחולים שטופלו ניתוחית לעומת חלים שטופלו שמרנית. חולים עם אוסטיאוארתריטיס חמורה הוצאו מהמדגם המקורי, כאשר החוקרים המשיכו והוציאו חולים שלא השלימו בדיקות הדמיה לאורך המעקב, אלו שהלכו לעולמם לפני השלמת חמש שנות מעקב וחולים ללא בדיקות הדמיה זמינות בתחילת המחקר.

המשתתפים השלימו צילום ברכיים דו”צ בעמידה בתחילת המחקר, לאחר 18 ו-60 חודשים. בדיקות ההדמיה עברו הערכה ע”י שלושה מומחים שלא היו חשופים לסוג הטיפול. לאחר מכן, החוקרים השלימו הערכה של בדיקות ההדמיה באמצעות שני מדדים: OARSI Score ו-Kellgren-Lawrence Grade.

מדגם המחקר כלל 142 חולים, מהם 100 טופלו ניתוחית ו-42 טופלו שמרנית. מדד OARSI הממוצע בתחילת המחקר עמד על 3.8 בחולים לאחר ניתוח ארתרוסקופי ועל 4 באלו שטופלו שמרנית. לאורך המעקב, בחולים לאחר ניתוח ארתרוסקופי דווח על מדד OARSI שעלה בממוצע ב-4.1 נקודות, בהשוואה לעליה ממוצעת של 2.4 נקודות בקבוצת הטיפול השמרני.  לא תוארו הבדלים מובהקים סטטיסטית בין הקבוצות במדדי Kellgren-Lawrence Grade.

החוקרים כותבים כי בקרב חולים לאחר כריתה חלקית של המניסקוס תועדה התקדמות משמעותית יותר באוסטיאופיטים בבדיקות הדמיה מתחילת המחקר עד לאחר חמש שנים, בהשוואה לחולים שטופלו שמרנית. הם מודים כי אינם יודעים לקבוע אם לשינויים אלו יש משמעות קלינית.

המסר לרופאים הוא כי ניתוח מניסקוס בחולים עם קרע חלקי של המניסקוס עשוי להיות מלווה בהתקדמות משמעותית יותר של אוסטיאופיטים, בהשוואה לטיפול שמרני בלבד.

Arthritis Care & Research, Oct 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה