אורתופדיה-פיזיותרפיה

מה בין פעילות גופנית בילדות ובין נפח המוח? (JAMA Netw Open)

הגדלת היקף פעילות גופנית בילדות מאוחרת מלווה בעליה בנפח המוח באזורים המעורבים בתפקוד קוגניטיבי, יכולת רגשית, למידה ותחלואה פסיכיאטרית, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

החוקרים בחנו נתונים אודות 1,088 ילדים (52% בנות) ממחקר Generation R Study, מחקר עוקבה מבוסס-אוכלוסייה בן ארבע שנים מרוטרדם, הולנד. בגיל 10 שנים, הילדים והמטפלים דיווחו על דרגת הפעילות הגופנית של הילדים ומעורבות בפעילויות ספורט.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את השינויים בנפח המוח של המשתתפים במחקר באמצעות בדיקת MRI בגילאי 10 שנים ו-14 שנים.

מהנתונים עולה כי כל עליה של שעה של השתתפות בספורט בשבוע לוותה בשינוי גדול יותר של 64 ממ3 בנפח המוח באזור חומר אפור תת-קורטיקלי (p=0.04). כל עליה של שעה בפעילות גופנית כוללת לוותה בשינוי גדול יותר של 154 ממ3 בכלל החומר הלבן (p=0.02).

מניתוח הנתונים עלה כי סך פעילות גופנית מכל סוג (p=0.03) ודיווח של הילדים על משחק מחוץ לבית (p=0.01) לוו בנפח גדול יותר של האמיגדלה לאורך הזמן.  עוד זוהה קשר בין סך הפעילות הגופנית כפי שדווח ע”י הילדים ובין עליה בנפח ההיפוקמפוס (p=0.02).

החוקרים מסכמים וכותבים כי פעילות גופנית הינה אחת החשיפה הסביבתיות המבטיחות ביותר להן השפעה חיובית על המצב הבריאותי לאורך החיים. הממצאים מצטרפים לעדויות קודמות המדגישות את התועלת הנוירו-התפתחותית של פעילות גופנית על מבני האמיגדלה והיפוקמפוס.

JAMA Netw Open, Oct 5, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה