אורתופדיה-פיזיותרפיה

שימוש בכיסא גלגלים מלווה בשיעור סיבוכים גבוה יותר לאחר ניתוח החלפת כתף (J Clin Med)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Medicine עולה כי שימוש בכיסא גלגלים מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים ואשפוזים חוזרים שנה אחת לאחר ניתוח החלפה מלאה של כתף, בהשוואה לחולים שלא השתמשו בכיסא גלגלים לאחר ניתוח הכתף.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגר PearlDiver Mariner לניתוח תוצאות ההתערבויות הניתוחיות ב-72,108 חולים לאחר ניתוח החלפה מלאה של הכתף בשל קרע שרוול מסובב בין 2010 ועד 2020. הם יצרו שני מדגמים תואמים: מדגם שכלל 869 חולים שהשתמשו בכיסא גלגלים ו-869 חולים לא השתמשו בכיסא גלגלים.

מהנתונים עולה כי בקרב אלו שהשתמשו בכיסא גלגלים תועד שיעור גבוה יותר של תחלואה בתר-ניתוחית וסיבוכים שנה לאחר ניתוח החלפה מלאה של הכתף, בהשוואה לחולים שלא השתמשו בכיסא גלגלים.

בקרב משתמשים בכיסא גלגלים תועדו שיעורים גבוהים של אנמיה, הפרעות קצב לב, אוסטיאוארתריטיס, יתר לחץ דם, מחלת לב איסכמית ומחלת ריאות חסימתית כרונית. סיבוכים לאחר ההתערבות הניתוחית כללו נזק כלייתי חד, זיהום בדרכי שתן, דלקת ריאות, הפרעה בריפוי פצע ופקקת ורידים עמוקים.

שיעור האשפוזים החוזרים לאחר שנה אחת עמד על 24.05% בקרב חולים שהשתמשו בכיסא גלגלים ועל 9.55% בקרב אלו שלא השתמשו בכיסא גלגלים. החוקרים מציינים כי בקרב חולים שהשתמשו בכיסא גלגלים עם אוסטיאוארתריטיס, מחלת לב איסכמית, מחלת ריאות, מחלת כליות כרונית והפרעת קצב לב קודמת תועד סיכון גבוה יותר לאשפוז חוזר.

חולים התלויים בכיסא גלגלים לניידות מתקשים לעמוד בפעילות גופנית סדירה בהיקף המומלץ להפחתת תחלואה נלווית, עובדה העשויה לעמוד בבסיס השכיחות המוגברת של מחלות אלו בקרב חולים המשתמשים בכיסא גלגלים במחקר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי שימוש בכיסא גלגלים מלווה בסיכון גבוה יותר לסיבוכים ואשפוזים חוזרים בחולים לאחר ניתוח החלפה מלאה של הכתף.

J Clin Med, Oct 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה