אורתופדיה-פיזיותרפיה

טיפול מבוסס-תאים אינו עדיף על טיפול בזריקות קורטיקוסטרואידים לאוסטיאוארתריטיס של הברך (Nature Medicine)

טיפול בזריקות מבוססות-תאים שונות אינו עדיף על זריקות קורטיקוסטרואידים לשיפור כאב ותוצאות הדמייתיות בחולים עם אוסטיאוארתריטיס של הברך, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Nature Medicine.

החוקרים השלימו מחקר רב-מרכזי, אקראי ומבוקר, שכלל 440 חולים עם אוסטיאוארתריטיס של הברך, עם מדד Kellgren-Lawrence בדרגה 2-4. בהתאם למחקר, 108 חולים טופלו בזריקות קורטיקוסטרואידים, 107 חולים טופלו ב-BMAC (או Bone Marrow Aspirate Concentrate), 116 טופלו ב-UCT-MSC (או Umbilical Cord Tissue-derived Mesenchymal Stromal Cells) ו-109 חולים קיבלו זריקות SVF (או Stromal Vascular Fraction).

התוצאים נבחנו לאחר שנה אחת מהזריקה וכללו את מדדי VAS (או Visual Analog Scale) ו-KOOS, כמו גם תוצאות בדיקות MRI.

מהנתונים עולה כי לא זוהו הבדלים בין הטיפולים השונים בזריקות מבוססות-תאים ולא זוהתה עדיפות לטיפול מבוסס-תאים לעומת טיפול בזריקות קורטיקוסטרואידים. שינויים במדדי VAS מתחילת המחקר ועד שנה אחת עמדו על 20.9 נקודות בקבוצת הטיפול בזריקות קורטיקוסטרואידים, 24.3 עם טיפול ב-BMAC, 20.1 בזרוע UCT-MSC ו-19.4 בזרוע טיפול בזריקות SVF. בדומה, השינויים במדד KOOS מתחילת המחקר ועד לאחר שנה אחת עמד על 17.7 נקודות בזרוע הטיפול בזריקות קורטיקוסטרואידים, 19.1 בזרוע BMAC, 16.2 עם UCT-MSC ועל 17.2 בזרוע הטיפול בזריקות SVF.

בכל ארבע הקבוצות, החוקרים לא זיהו שינויים משמעותיים באוסטיאוארתריטיס של הברך בדיקת MRI מתחילת המחקר עד לאחר שנה אחת ולא תועדו סיבוכים על-רקע הפרוצדורה לאחר שנה אחת.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי שנה אחת לאחר טיפול בזריקות, לא תועדה עדיפות לטיפול מבוסס-תאים לעומת טיפול בזריקות קורטיקוסטרואידים בחולים עם אוסטיאוארתריטיס של הברכיים.

Nature Medicine, Nov 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה