מחלקת שיקום לצעירים נפתחה במרכז הרפואי הרצוג

מחלקת שיקום חדשה בהרצוג לצעירים
מחלקת שיקום חדשה לצעירים מעל גיל 18, ובה 24 מיטות אשפוז, נפתחה במרכז הרפואי הותיק בישראל - הרצוג, שממוקם בגבעת שאול בירושלים.

המחלקה החדשה היא חלק מאגף השיקום הגדול בהרצוג, שכולל 3 מחלקות שיקום נוספות, בעיקר גריאטרי, ובהן 78 מיטות אשפוז. סה”כ, בעקבות הקמת המחלקה החדשה לשיקום צעירים (לא פצועי מלחמה), יש באגף השיקום בהרצוג 102 מיטות אשפוז.

מנהל המחלקה החדשה לשיקום צעירים הוא ד”ר מורד ג’לאג’יל, מומחה ברפואה פיזיקלית ובשיקום, שהתמחה בעבר בהדסה: “רק פתחנו את המחלקה והיא כבר מתקרבת ל- 100% תפוסה”, מספר ד”ר ג’לאג’יל. “הגיעו אלינו בשבועות האחרונים צעירים הנזקקים לשיקום מסיבות רבות, כמו: תאונות עבודה ונפילות מגובה, פגיעות מתאונות דרכים, בעיות אורתופדיות, אירועים מוחיים ומחלות נוירולוגיות כמו: טרשת נפוצה או גיליאן ברה, מטופלים אונקולוגים הזקוקים לשיקום ועוד. נעזרנו בשבועות אלו ברופא נוירולוג בכיר מתנדב, שהגיע במלחמה מארה”ב”.

בנוסף לרופאים פנימאים ושיקום כולל צוות המחלקה גם אחיות, עו”ס ומקצועות פרה רפואה (ריפוי בעיסוק, פיזותרפיה, קלינאות תקשורת ותזונה).

המחלקה ממוקמת באגף השיקום שבבנין אשפוז חדש, ע”ש הנדבן השוויצרי סמסון ז”ל, אשר תרם מכיסו מאות מיליוני שקלים להקמתו. כל המחלקות באגף השיקום הן מהמאובזרות והמתקדמות בארץ. הן מבוססות על מודל רפואי צפון אירופאי, באופן שבו הפעילות הרפואית והפרה-רפואית מתבצעת באופן מעגלי ושוטף לאורך היום בתוך המחלקות, בלי לשנע את המטופלים למכוני חוץ, או לאזורים אחרים שמחוץ למחלקות (כפי שנהוג בבתי”ח אחרים). יתרון זה נובע מכך שכל מחלקה כוללת, בנוסף לחדרי האשפוז, גם את חדרי הטיפול בתחומים השונים: פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת ואחרים.
העיצוב הוא בסטנדט אדריכלי גבוה להשריית אווירת נינוחות ורוגע שהכרחית לתהליך התרפויטי של המטופלים. עוד פרט מעניין קשור בכך שבכל מחלקת שיקום בהרצוג יש מטבח קטן עבור המטופלים, בו הם יכולים לעבוד על קילוף, חיתוך, בישול, תליית כביסה על חבלים ועבודות שגרה של היומיום, כחלק מההליך השיקומי.

“בעקבות המלחמה אנחנו מזהים גם לחץ כבד על תחום הסיעוד המורכב”, אומר ד”ר יעקב חביב, מנכ”ל המרכז הרפואי הרצוג. לדבריו: “בין היתר, ישנם חיילים פצועים שיזדקקו לרפואת סיעוד מורכב, ואין בארץ די תשתיות לקליטתם. בעשורים האחרונים הצטמצו בישראל מחלקות הסיעוד המורכב, מסיבות כלכליות. במרחב ירושלים פשטו רגל בתי”ח ציבוריים עם מחלקות סיעוד מורכב (משגב לדך וביקור חולים), וגם אנחנו הצטמצמנו. לפני כעשור וחצי, היו בהרצוג 5 מחלקות סיעוד מורכב, ונותרנו רק עם מחלקה פעילה אחת ובה 24 מיטות אשפוז, וזאת בגלל תעריפי אשפוז הפסדיים שקבעה המדינה לתחום הסיעוד המורכב. עם זאת, אנחנו צומחים ופועלים בכיוונים רבים לתת מענים לצרכים של האוכלוסיה על רקע המלחמה, ומתכוננים בין היתר לפתוח אצלנו בקרוב מכון דימות גדול”.

בתמונת הכותרת: המחלקה, קרדיט צילום: איציק ברגיל

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה