אורתופדיה-פיזיותרפיה

פעילות גופנית עשויה לשפר מגבלות תפקודיות בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית חמורה (Annals of the Rheum Dis)

במבוגרים עם מוגבלות חמורה משנית לדלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis) תועד שיפור משמעותי במדדי תפקוד ואיכות חיים לאחר לפחות שנה אחת של תכנית אימונים אישית ותחת השגחה, בהשוואה לאלו תחת טיפול סטנדרטי.

מדגם המחקר כלל 217 מבוגרים עם דלקת מפרקים שגרונית ומגבלות תפקודיות חמורות, אשר חולקו באקראי לקבוצת פעילות גופנית באמצעות פיזיותרפיסט או טיפול סטנדרטי; הגיל הממוצע של המשתתפים במחקר עמד על 59 שנים וכ-90% מהם היו נשים.

ההתערבות כללה הצבת יעדים פרטניים, אימונים גופניים מותאמים למגבלות התפקודיות והדרכה אודות ניהול עצמי של פעילות גופנית בשני מפגשים בכל שבוע לאורך 12 השבועות הראשונות, לאחר מכן מפגש שבועי עם אפשרות למפגשים נוספים במידת הצורך.

מהערכת שלוש הפעילויות המוגבלות ביותר של כל משתתף, התוצא העיקרי של המחקר לאחר 52 שבועות היה השינוי במגבלה שדורגה הגבוהה ביותר בתחילת המחקר בסולם PSC1 NRS (או Patient-Specific Complaints Numeric Rating Scale); תוצאים משניים כללו את השינויים ב-NRS בפעילות המוגבלת השניה והשלישית, כמו גם בתפקוד הגופני (Patient Reported Outcome Measurement Information System Physical Function-10), מוגבלות (Health Assessment Questionnaire-Disability Index), איכות חיים (Rheumatoid Arthritis Quality of Life Questionnaire), מצב גופני ונפשי (36-Item Short Form Health Survey) ומרחק הליכה בשש דקות.

לאחר 52 שבועות, השינוי במדד PSC1 NRS היה גדול יותר משמעותית בקבוצת ההתערבות, בהשוואה לקבוצת הטיפול הסטנדרטי, עם הבדל ממוצע של 1.7- וגודל השפעה בין הקבוצות מתחילת המחקר עמד על 0.7.

עוד מדווחים החוקרים על שיפור גדול יותר משמעותית בתוצאים משניים לאחר 52 שבועות בקבוצת ההתערבות, בהשוואה לטיפול הסטנדרטי, למעט מדד נפשי לפי SF-36, אשר לא היה שונה בין הקבוצות.

החוקרים כותבים כי 89 משתתפים בקבוצת ההתערבות ו-45 משתתפים בקבוצת הטיפול הסטנדרטי השיבו לשאלות אודות כאבי שרירים ועייפות; 70% ו-60% מאלו בקבוצת ההתערבות ו-71% ו-64% מאלו בקבוצת הביקורת דיווחו על תסמינים אלו, בהתאמה.

ממצאי המחקר תומכים בישימות גיוס והכשרת פיזיותרפיסטים לספק התערבות מורכבת העשויה לשפר את התפקוד של חולים עם דלקת מפרקים שגרונית, אם כי דרושים מחקרים נוספים להערכת התוצאות ארוכות הטווח ולהעריך את מאזן עלות-תועלת.

Annals of the Rheum Dis, Jan 3, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה