אורתופדיה-פיזיותרפיה

השוואת יעילות ובטיחות מעכבי JAK לעומת Abatacept לטיפול בחולים עם מחלת ריאות אינטרסטיציאלית משנית לדלקת מפרקים שגרונית (BMC Rheumatol)

במאמר שפורסם בכתב העת BMC Rheumatology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי טיפול במעכבי JAK בטוח ויעיל כמו טיפול ב-Abatacept (אורנסיה) בחולים עם אבחנה של מחלת ריאות אינטרסטיציאלית משנית לדלקת מפרקים שגרונית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת ריאות אינטרסטיציאלית משנית לדלקת מפרקים שגרונית הינה בין הסיבות המובילות לתמותה ומהווה גורם פרוגנוסטי חשוב באוכלוסייה זו. אין מידע רבות אודות בטיחות תרופות אנטי-ריאומטיות בחולים עם מחלת ריאות אינטרסטיציאלית משנית לדלקת מפרקים שגרונית ומטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הבטיחות והיעילות של מעכבי JAK לעומת Abatacept באוכלוסיית חולים זו.

החוקרים השלימו מחקר רטרוספקטיבי, מקרה-ביקורת, שכלל חולים עם מחלת ריאות אינטרסטיציאלית משנית לדלקת מפרקים שגרונית שטופלו במעכבי JAK או Abatacept. להערכת בטיחות שתי התרופות כנגד מחלת ריאות אינטרסטיציאלית, הם השוו את שיעורי הקפדה על הטיפול התרופתי לאורך זמן, שיעורי היארעות סיבוכים ריאתיים ושינויים בבדיקת CT חזה. באשר ליעילות כטיפול כנגד דלקת מפרקים שגרונית, נבחנו מדדי פעילות מחלה והשפעה החוסכת מתן סטרואידים.

מדגם המחקר כלל 71 חולים עם מחלת ריאות אינטרסטיציאלית משנית לדלקת מפרקים שגרונית, מהם 45 טופלו ב-Abatacept ו-26 טופלו במעכבי JAK. בתחילת המחקר, בזרוע הטיפול במעכבי JAK תועד משך מחלה ארוך יותר ושיעורים גבוהים יותר של דפוס UIP (או Usual Interstitial Pneumonia) .

לאחר ניתוח PSM (או Propensity Score Matching), לא זוהו הבדלים משמעותיים במאפייני החולים בשתי הקבוצות. לא תועדו הבדלים משמעותיים בשיעורי הקפדה על הטיפול התרופתי לאורך זמן במהלך השנתיים הראשונות (61.9% מהחולים בזרוע Abatacept לעומת 42.8% בזרוע הטיפול במעכבי JAK).

החוקרים מדווחים כי לא תועדו הבדלים בשיעור סיבוכים ריאתיים בין שתי הקבוצות (p=0.683). לא תועדו הבדלים במדדי CT בין שתי הקבוצות, הן בעכירות זכוכית מט (p=0.87) והן בפיברוזיס (p=0.78), בעוד שמדדי עכירות זכוכית מט השתפר משמעותית בזרוע הטיפול במעכבי JAK (p=0.03), אם כי מספר החולים היה מוגבל. מדד פיברוזיס בזרוע הטיפול במעכבי JAK לא השתנה משמעותית (p=0.82).

באשר ליעילות הטיפול כנגד דלקת מפרקים שגרונית, החוקרים מדווחים על ירידה משמעותית במדדי פעילות מחלה לאחר טיפול בן שנה אחת בשתי הקבוצות, כאשר מינון הטיפול בסטרואידים הופחת בהצלחה, אם כי לא תועד והבדלים משמעותיים בין שתי הקבוצות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מציעים כי מעכבי JAK עשויים להוות אפשרות טיפול טובה במקום Abatacept בחולים עם מחלת ריאות אינטרסטיציאלית משנית לדלקת מפרקים שגרונית.

BMC Rheumatol, Jan 26, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה