אורתופדיה-פיזיותרפיה

החשיבות הקלינית של תגובה לטיפול ב-NSAID בחולים עם ספונדילוארתריטיס אקסיאלי (J Rheumatol)

במבוגרים עם ספונדילוארתריטיס אקסיאלי וכאבי גב ממושכים תועדו שיעורי תגובה לטיפול בנוגדי-דלקת שאינם סטרואידים (Nonsteroidal Anti-Inflammatory Drugs, או NSAID) שלא היו שונים מאלו שתוארו בחולים ללא ספונדילוארתריטיס אקסיאלי עם כאב גב במשך דומה, כך עולה מתוצאות מחקר פרוספקטיבי חדש שפורסמו בכתב העת The Journal of Rheumatology.

מדגם המחקר כלל 233 חולים עם כאב גב כרוני, כולל 68 חולים עם ספונדילוארתריטיס אקסיאלי ו-165 חולים עם כאב גב שאינו על-רקע ספונדילוארתריטיס אקסיאלי. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 42.7 שנים ו-49.3 שנים, בהתאמה משך התסמינים עמד על כ-15 שנים בשתי הקבוצות.

המשתתפים קיבלו טיפול בתרופות ממשפחת נוגדי-דלקת שאינם סטרואידים והתגובה סווגה כדלקמן: “תגובה כלשהי” הוגדרה כשיפור בכאב גב בהיקף של למעלה משתי יחידות בסולם Numeric Rating Scale, בעוד שהגדרת “תגובה טובה” כללה שיפור של מעל 50% לעומת המצב ההתחלתי.

לאחר ארבעה שבועות, 30.9% מהחולים עם ספונדילוארתריטיס אקסיאלי ו-29.1% מהחולים ללא ספונדילוארתריטיס אקסיאלי הציגו תגובה כלשהי לטיפול ב-NSAID, כאשר ב-23.5% מהחולים עם ספונדילוארתריטיס אקסיאלי וב-16.4% מאלו עם כאב גב שאינו על-רקע ספונדילוארתריטיס אקסיאלי תועדה תגובה טובה לטיפול.

לאחר ארבעה שבועות טיפול, שיעור החולים בהם תועד שיפור נע בין 19% ועד 31% בשתי הקבוצות.

לא תועדו הבדלים משמעותיים בשיעורי התגובה בין תתי-קבוצות של חולים על-פי שלב כאב גב דלקתי או בשלבים שונים של ספונדילוארתריטיס אקסיאלי.

החוקרים כותבים כי לממצאי המחקר עשויה להיות חשיבות רבה מאחר ותגובה לטיפול ב-NSAID מהווה קריטריון חשוב בהמלצות ה-Assessment of Spondyloarthritis International Society/European Alliance of Associations for Rheumatology ונתונים אלו עשויים להשפיע על ההחלטות להתחלת טיפול בתכשיר ביולוגי או סינתטי. יתרה מזאת, תגובה טובה לטיפול ב-NSAID הינה מאפיין קליני חשוב בקריטריונים לסיווג חולים עם ספונדילוארתריטיס אקסיאלי.

J Rheumatol, Jan 15, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה