אורתופדיה-פיזיותרפיה

ההשפעה של מחלת מפרקים דלקתית על איכות החיים בחולים עם סקלרודרמה (Arthritis Care Res)

מחלת מפרקים דלקתית מופיעה בשליש מהחולים עם סקלרודרמה ומלווה בירידה משמעותית באיכות החיים ותפקוד גופני וכן נקשרה עם מחלה דיפוזית, ביטויים המערבים את מערכת שריר-שלד, דלקת שריר ויובש עיניים ופה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Arthritis Care & Research.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 1,717 מבוגרים עם סקלרודרמה ממחקר Australian Scleroderma Cohort Study לזיהוי חולים עם מחלת מפרקים דלקתית, אשר הוגדרה בנוכחות סינוביטיס בלפחות מפרק אחד בבדיקה גופנית שנערכה ע”י הרופא המטפל.

התוצא העיקרי היה איכות החיים הבריאותית בהתאם לדיווחי המטופלים לפי שאלוני Medical Outcomes Short Form 36 ו-Patient Reported Outcomes Measurement Information System, וכן הושלמה הערכת תפקוד גופני לפי שאלון Health Assessment Questionnaire.

מהנתונים עולה כי מחלת מפרקים דלקתית תועדה בשליש מהמשתתפים במחקר לאורך חציון מעקב של 4.3 שנים. מחלת המפרקים הופיעה בגיל חציוני של 60 שנים ולאחר חציון משך סקלרודרמה של 7.9 שנים. לא תועדו הבדלים משמעותיים במאפיינים הדמוגרפיים בין חולים עם וללא מחלת מפרקים דלקתית.

בחולים עם מחלת מפרקים דלקתית תועד סיכון מוגבר משמעותית לסקלרודרמה עורית מפושטת (יחס סיכויים של 1.33), ביטויים נלווים במערכת שריר-שלד דוגמת קונרטקטורות במפרקים (יחס סיכויים של 1.70), דלקת שרירים (יחס סיכויים של 2.11) ותסמיני יובש פה ועיניים (יחס סיכויים של 1.57), בהשוואה לאלו ללא מחלת מפרקים דלקתית.

חולים עם מחלת מפרקים דלקתית דיווחו על מדדי איכות חיים בריאותית נמוכים משמעותית ומוגבלות גופנית גדולה יותר משמעותית, בהשוואה לחולים ללא מחלת מפרקים דלקתית (p<0.001 בשני המקרים).

מחלת מפרקים דלקתית הייתה פחות נפוצה בקרב חולים עם יתר לחץ דם עורקי ריאתי, בהשוואה לאלו ללא יתר לחץ דם עורקי ריאתי (7.2% לעומת 11.3%, p=0.007).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על חשיבות זיהוי מחלת מפרקים דלקתית בחולים עם סקלרודרמה וכן ישנה חשיבות לטיפול ומעקב אחר החולים העשויים להקל על חלק מהתחלואה הנלווית.

Arthritis Care Res, Feb 7, 2024

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה