אורתופדיה-פיזיותרפיה

הערכת שיעורי תחלואה ותמותה לאחר ניתוח החלפה מלאה של מפרק הירך או הברך עם הרדמה ספינאלית לעומת הרדמה כללית (J Arthroplasty)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Arthroplasty מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי פרופיל הסיכון של ניתוחים להחלפה מלאה של מפרק הברך דומים עם הרדמה ספינאלית או הרדמה כללית. עם זאת, הרדמה כללית עשויה להיות מלווה בסיכון גבוה יותר לקרישיות-יתר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות מחלוקת ארוכת טווח בנוגע להרדמה בניתוחי החלפת מפרק מלאה, טרם נקבעה הגישה הטובה ביותר להרדמה של חולים אלו וניתן להציע לחולים אפשרות הרדמה כללית או הרדמה ספינאלית.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר ולקבוע אם קיים הבדל משמעותי בשיעורי תחלואה ותמותה בין חולים שעברו הרדמה ספינאלית אל מול אלו שעברו ניתוח להחלפה מלאה של מפרק הירך או הברך באמצעות הרדמה כללית.

מחקר העוקבה כלל חולים שעברו ניתוח ראשוני להחלפה מלאה של הברך או הירך בין פברואר 2007 עד פברואר 2021. החוקרים יצאו ארבעה מדגמים: 1,266 חולים שעברו ניתוח החלפה מלאה של מפרק הירך תחת הרדמה כללית, 1,084 חולים שעברו ניתוח החלפה מלאה של מפרק ירך תחת הרדמה ספינאלית, 882 חולים שעברו ניתוח החלפת מפרק ברך תחת הרדמה כללית ו-2,067 חולים עברו ניתוח החלפה מלאה של מפרק הברך תחת הרדמה ספינאלית.

ניתוח סטטיסטי שימש להערכת אשפוזים חוזרים בתוך 90 ימים, תמותה בתוך שנה אחת ואירועים תרומבואמבוליים ב-30 ימים לאחר ניתוח. מודל רב-משתני כלל תקנון לגיל, מדד מסת גוף ומדד Charlson Comorbidity Index.

מהנתונים עולה כי הסיכון לפקקת ורידים עמוקים בתוך 30 ימים לאחר הניתוח היה גבוה יותר בניתוח שכלל חולים שעברו ניתוח להחלפה מלאה של הירך תחת הרדמה כללית (יחס סיכויים של 3.1, רווח בר-סמך 95% של 1.5-7.0) וחולים לאחר ניתוח החלפה מלאה של הברך תחת הרדמה כללית (יחס סיכויים של 1.9, רווח בר-סמך 95% של 1.2-3.0). בדומה, הסיכון לתסחיף ריאתי היה גבוה יותר בחולים לאחר החלפה מלאה של הירך תחת הרדמה כללית (יחס סיכויים של 3.9, רווח בר-סמך 95% של 1.2-17.3).

ממצאי המחקר מעידים על סיכון מוגבר לתמותה בתוך שנה מהניתוח בחולים לאחר החלפה מלאה של מפרק הירך תחת הרדמה כללית (יחס סיכויים של 4.3, רווח בר-סמך 95% של 1.7-13.0, p=0.004).

לא תועדו הבדלים בקרב חולים לאחר ניתוח החלפה מלאה של הברך.

החוקרים מסכמים וכותבים כי על-בסיס הנתונים הללו, הן הרדמה ספינאלית והן הרדמה כללית מהוות אפשרויות סבירות לניתוחי החלפה מלאה של הברך עם פרופיל סיכון דומה. עם זאת, הרדמה כללית עשויה להיות מלווה בשיעורים גבוהים יותר של פקקת ורידים עמוקים במקרים של החלפה מלאה של מפרק והסיכון לתסחיף ריאתי גבוה יותר במקרים של החלפה מלאה של מפרק הירך. הרדמה כללית נקשרה גם עם סיכון מוגבר לתמותה בתוך שנה אחת מניתוח החלפה מלאה של הירך, אך המובהקות הייתה גבולית.

 

J Arthroplasty, May 2, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה