כאב

השוואת היעילות והבטיחות של חמישה מעכבי CGRP למניעת מיגרנה (Clin J Pain)

במאמר שפורסם בכתב העת Clinical Journal of Pain מדווחים חוקרים על תוצאות מטה-אנליזה להשוואת היעילות והבטיחות של חמישה מעכבי CGRP (או Calcitonin Gene-Related Peptide) למניעת מיגרנה, מהן עולה כי כל התכשירים יעילים יותר מפלסבו, כאשר טיפול חודשי ב-Fremanezumab או Erenumab וטיפול יומי ב-Atogepant תוארו כטיפולים יעילים עם מספר קטן יותר של תופעות לוואי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מעכבי CGRP הם בין התכשירים התרופתיים החדשים למניעת מיגרנה. אין מידע רב בספרות הרפואית להשוואת היעילות של התכשיר החדש ביותר ממשפחה זו, Atogepant, בהשוואה לנוגדנים חד-שבטיים כנגד CGRP, במניעת מיגרנה. במטה-אנליזה הנוכחית בחנו החוקרים את היעילות והבטיחות של טיפולים כנגד מיגרנה, כולל מינונים שונים של Atogepant ונוגדנים חד-שבטיים כנגד CGRP.

לאחר חיפוש במאגרי PubMed, Embase ו-Cochrane Library לזיהוי כל המחקרים האקראיים ומבוקרים שפורסמו עד מאי 2022 ודיווחו על חולים עם מיגרנה אפיזודית או כרונית שטופלו ב-Erenumab, Fremanezumab, Eptinezumab, Galcanezumab, Atogepant, או פלסבו. התוצאים העיקריים כללו את הירידה במספר ימי מיגרנה, שיעורי תגובה של 50% ומספר תופעות לוואי.

הסקירה כללה 24 מאמרים.

באשר ליעילות הטיפולים, כל התרופות היו עדיפות על פלסבו עם הבדל מובהק סטטיסטית. ההתערבות היעילה ביותר מבחינת השינוי במספר ימי מיגרנה הייתה Fremanezumab חודשי במינון 225 מ”ג (הבדל ממוצע מתוקן (0.49-, רווח בר-סמך 95% של 0.62- עד 0.37-) ושיעורי תגובה של 50% (סיכון יחסי של 2.98, רווח בר-סמך 95% של 2.16-4.10), בעוד שהטיפול הטוב ביותר להפחתת ימי טיפול תרופתי כנגד התקף מיגרנה היה Erenumab במינון של 140 מ”ג כל חודש (הבדל ממוצע מתוקן של 0.68-, רווח בר-סמך 95% של 0.79- עד 0.58-).

בכל הנוגע לבטיחות הטפול, לא תועדו הבדלים מובהקים סטטיסטית באירועים חריגים בין כל הטיפולים הפעילים ובין זרוע הפלסבו, למעט טיפול ב-Galcanezumab במינון 240 מ”ג בחודש וטיפול ב-Fremanezumab במינון רבעוני של 675 מ”ג. לא תועדו הבדלים משמעותיים בשיעורי הפסקת הטיפול התרופתי בשל אירועים חריגים בין קבוצות הטיפול הפעיל ובין קבוצת הפלסבו.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקרים מעידים כי כל מעכבי CGRP יעילים יותר מפלסבו למניעת מיגרנה. בסיכומו של דבר,  טיפול חודשי ב-Fremanezumab במינון 225 מ”ג או ב-Erenumab במינון 140 מ”ג, וטיפול יומי ב-Atogepant במינון 60 מ”ג, זוהו כהתערבויות יעילות עם פחות תופעות לוואי.

Clin J Pain, June 2, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה