אנדוקרינולוגיה ילדים

מנכ”ל משרד הבריאות כינס היום ישיבה דחופה של וועדת היישום והמעקב אחרי מיגור האלימות שעומד בראשה המשנה למנכ”ל דר? ספי מנדלוביץ

בישיבה השתתפו גם נציגים מטעם משטרת ישראל, משרד המשפטים, בתי החולים והקהילה, המשרד לביטחון פנים, יו?ר ארגון רופאי המדינה נציג הר?י, הסתדרות האחיות וגורמים בכירים במשרד הבריאות.

הוועדה כונסה היום לאור האירוע החריג שהתרחש אתמול במהלכו רופאה עברה תקיפה חמורה במהלך עבודתה במרפאה ועל מנת לקבל רעיונות ליישום  בטווח הזמן הקרוב בכדי לטפל בנגע האלימות בכלל מערכת הבריאות – בבתי החולים ובקהילה.  בדיון נדונו צעדים אופרטיביים לאור האירועים האחרונים.

פרופ? נחמן אש, מנכל משרד הבריאות, אמר בתחילת הדיון “שוחחתי אמש עם הרופאה שעברה אירוע קשה מאוד. במזל  האירוע לא נגמר בתוצאה טראגית.

תדירות אירועי האלימות מול הצוותים הרפואיים היא יומיומית, בין אם מדובר באלימות מילולית ובין אם פיזית שפוגעת בנפש וברכוש. אירועי האלימות הללו אינם אירועים נקודתיים, הם פוגעים בליבת העשייה שלנו. אם הצוותים יפחדו לתת את השירות הרפואי הדבר עלול לגרום לפגיעה משמעותית בבריאות הציבור ובמערכת הבריאות.

הפתרונות לא פשוטים אבל בשביל זה אנחנו כאן, בחשיבה משותפת, כיצד ניתן לתת מענה במניעה, באכיפה ובענישה על מנת לצמצם לאפס את האלימות ולתת בתחושת מוגנות לצוותים?.
הוועדה, שהוקמה לפני כחודשיים נועדה לתת פתרונות אופרטיביים ומעקב שוטף אחר התקדמות ויישום ההחלטות למיגור האלימות במערכת הבריאות. מאז הקמתה הובילה הוועדה, בסיוע כלל הגורמים במערכת, שני מהלכים משמעותיים: הצבת שוטרים בכלל בתי החולים בישראל, מהלך שסוכם עליו בהחלטת ממשלה לפני שבועיים, תוך הקצאת משאבים לכך וקידום חקיקה להחמרת ענישה במקרים של תקיפת עובדי מערכת הבריאות בשיתוף משרד המשפטים. במקביל לכך, הוועדה מניחה תשתית לצעדים אופרטיביים רבים ברפואת הקהילה, בתי החולים הכללים ובתי החולים הפסיכיאטרים.

ד”ר ספי מנדלוביץ, המשנה למנכל משרד הבריאות, עדכן את הנוכחים בהתקדמות ויישום ההחלטות הנ”ל ואמר כי  “מדובר על נושא מורכב שצריך לתת עליו את הדעת לא רק בהקשר של בתי חולים כללים אלא גם בנושא הרפואה בקהילה ובתי החולים הפסיכיאטרים. אנחנו פועלים בשיתוף פעולה מלא עם כלל הגורמים בכדי ליישם באופן מהיר ואפקטיבי ובמקביל ליצירת תשתית להתמודדות עם תופעה פסולה זו”.

שירה סולומון
דוברת משרד הבריאות

הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית מבקשת להזכיר: “אדם אשר התנהג באלימות כלפי איש צוות רפואי, ייחשב אישיות בלתי רצויה באותו מוסד רפואי וייאלץ לפנות לטיפול רפואי במוסד אחר”.

בעקבות האירוע האלים שאירע אתמול במרפאת הכללית בבאר יעקב, ביקשה יו”ר הלשכה לאתיקה בהסתדרות הרפואית, ד”ר תמי קרני, להזכיר לצוותים הרפואיים את דבר ההחלטה שהתקבלה בלשכה כבר באוגוסט 2018.

החלטה זו, שהגיעה גם היא לאחר מספר מקרי אלימות קשים, נשענת על נייר עמדה שגובש בלשכת האתיקה עוד בשנת 2009 ועסק ב”ניתוק קשר” בין רופא למטופל. על פי נייר העמדה, לא ניתן לכפות על רופא להעניק טיפול למטופל במקרה של משבר אמון ביניהם – אלא אם מדובר במקרה חירום.

“הרופאות והרופאים לא צריכים להיות שק האגרוף של אף אחד”, אמרה היום ד”ר קרני. “תפקידם לרפא את המטופלים, לא לספוג מהם אלימות – לא מילולית ובטח לא פיזית. רופא לא צריך ולא יכול לטפל באדם שהפעיל נגדו אלימות”, היא הוסיפה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה