אנדוקרינולוגיה ילדים

האם טיפול בסטטינים מגן מפני התפתחות סוכרת בחולים לאחר דלקת לבלב? (Clinical Gastroenterology and Hepatology)

 מנתונים חדשים שפורסמו בכתב עת Clinical Gastroenterology and Hepatology עולה כי טיפול בסטטינים מלווה בסיכון נמוך יותר להתפתחות סוכרת לאחר דלקת לבלב חדה.

 ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בחולים עם דלקת לבלב חדה סיכון גבוה כפליים להתפתחות סוכרת מסוג PPDM (Postpancreatitis Diabetes Mellitus). עד כה לא זוהו טיפולים העשויים לסייע במניעת סוכרת בחולים לאחר דלקת לבלב חדה, כאשר יש מחקרים שמצאו כי ייתכן וסטטינים יפחיתו את היארעות וחומרת דלקת לבלב חדה, אך אין מחקרים להערכת השפעת הטיפול על הסיכון להתפתחות סוכרת.

 החוקרים התבססו על נתונים ממאגר Optum Clinformatics להערכת ההשפעה של סטטינים על חולים ללא סוכרת קודמת, אשר אושפזו בשל אירוע ראשון של דלקת לבלב. טיפול קבוע בסטטינים הוגדר בנוכחות ניפוק מרשמים לסטטינים לאורך 80% ומעלה מהשנה שקדמה לאבחנה של דלקת לבלב חדה.

 התוצא העיקרי היה התפתחות סוכרת לאחר דלקת לבלב חדה.

 לאורך חציון מעקב של 3.5 שנים, שיעורי ההיארעות המצטברים לאחר 5 שנים של סוכרת לאחר דלקת לבלב חדה עמדו על 7.5% (רווח בר-סמך 95% של 6.9-8.0%) בקרב אלו שקיבלו טיפול קבוע בסטטינים ועל 12.7% (רווח בר-סמך 95% של 12.4-12.9%) בקרב אלו שלא טופלו בסטטינים. בקרב מטופלים בסטטינים בקביעות תועד סיכון נמוך ב-42% להתפתחות PPDM, בהשוואה לאלו שלא קיבלו את הטיפול (יחס סיכון של 0.58, p<0.001). בקרב חולים שטופלו בסטטינים באופן לא-סדיר הסיכון לסוכרת לאחר דלקת לבלב חדה היה נמוך ב-15% (יחס סיכון של 0.85, p<0.001). התועלת עם טיפול בסטטינים במינון נמוך, בינוני, או גבוה, הייתה דומה.

 החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי טיפול בסטטינים עשוי להפחית את הסיכון להתפתחות סוכרת לאחר דלקת לבלב חדה. הם קוראים להשלים מחקרים פרוספקטיביים נוספים עם מעקב ממושך במטרה לבחון את ההשפעה של סטטינים על דלקת לבלב חדה ומניעת סוכרת לאחר דלקת לבלב.

 

Clinical Gastroenterology and Hepatology. Published online June 21, 2022

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה