אנדוקרינולוגיה ילדים

חשיבותו של הברזל בתהליכי למידה; מאמר אורח מאת ד”ר מוטי חיימי, מומחה ברפואת ילדים ובהמטואונקולוגיה

ברזל

ברזל נחשב אחד היסודות החיוניים ביותר לגופנו. הוא משתתף בתהליכים פיזיולוגיים שונים, וחשוב לצרוך אותו כבר מגיל צעיר שכן ההשפעות של מחסור בברזל עשויות להיות משמעותיות מאוד.
מחסור בברזל עשוי להוביל לתסמינים כמו נשירת שיער, ירידה בתפקוד מערכת החיסון, חיוורון, חוסר תיאבון, עייפות, עצבנות, חולשה, כאבי ראש וסחרחורות.
כאשר מדובר על ילדים, ובמיוחד בגילאי בית הספר, מחסור בברזל עשוי להשפיע לא רק על התפקוד הכללי עצמו, אלא גם על יכולות הלמידה של הילד.

חוסר בברזל משפיע על תהליכים רבים בגוף

מחסור בברזל הוא תופעה שכיחה בגיל צעיר: עד 40% מהתינוקות בישראל עלולים לסבול ממחסור ברמה כזו או אחרת ומכאן המלצתו של משרד הבריאות לתת ברזל לכלל התינוקות מגיל 4 חודשים ועד גיל שנה וחצי (באופן מניעתי). גם בגילים מאוחרים יותר מדובר בתופעה שכיחה שאינה תמיד מאובחנת. ההערכות הן שכחמישית מבני הנוער בישראל סובלים מחוסר בברזל שעלול להוביל גם לאנמיה.[1]

נדמה שההשפעה המשמעותית ביותר וארוכת הטווח – בעיקר כאשר המחסור בברזל נוכח בגיל צעיר – היא ההשפעה הקוגניטיבית. מתברר שמחסור בברזל יכול להוביל לעיכוב התפתחותי בתינוקות ובילדים, להשפיע על מנת המשכל ואפילו לגרום לשינויים במבנה המוח עצמו. בנוסף לכך, נמצא קשר מחקרי בין חוסר בברזל לבין חומרת התסמינים בילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז.

מה הקשר בין ברזל לבין הפרעות קשב וריכוז?

הפרעות קשב וריכוז [והיפראקטיביות], ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) קיימות אצל כ–10% מהאוכלוסייה, והמקור להן הוא נוירולוגי (עצבי), כלומר כזה הקשור במערכת העצבים, וליתר דיוק בשל שיבוש בפעולת המוליך העצבי דופמין. הפרעות קשב וריכוז מתפתחות כבר בשנים הראשונות לחייו של אדם (עד גיל חמש), ולרוב לא חולפת גם בגיל מבוגר. הביטויים המרכזיים שלהן הם קושי בריכוז ובהקשבה (ומכאן שמן), קושי בביצוע משימות ממושכות, הסחת דעת והיפראקטיביות.

מחקרים שנערכו מצאו כי חוסר בברזל עשוי להחריף את התסמינים של ADHD וכי ישנו קשר בין רמות הפריטין – חלבון שתפקידו לאחסן את הברזל בגופנו ולייצר מאגרי ברזל זמינים – לבין נוכחותם של תסמינים הקשורים להפרעות קשב וריכוז, זאת ככל הנראה בשל השפעת הברזל על הדופמין שהוזכר קודם לכן.

כך למשל מחקר שפורסם בכתב העת Archives of Pediatric and Adolescent Medicine מראה [2] כי רמות הפריטין הממוצעות בילדים עם ADHD היו נמוכות באופן מובהק בהשוואה לילדים ללא הפרעות קשב וריכוז וכי אצל 84% מהם רמות הפריטין היו נמוכות במיוחד. ל־32% מהילדים הלוקים בהפרעות קשב וריכוז נמצא שיעור פריטין נמוך מ־15 ננוגרם למ”ל (ננוגרם = מיליארדית הגרם), מה שנחשב ממצא חריג במיוחד.

לשמחתנו, המחקר מראה שטיפול באמצעות תרופות המכילות ברזל ומעלות את מדד הפריטין בדם, שיפר גם את רמת החומרה של תסמיני הקשב והריכוז .

לכל אורך שנות הילדות (וגם אחר כך!), חשוב להקפיד על תזונה מאוזנת ועשירה בברזל ולפנות לרופא הילדים לביצוע בדיקת דם הכוללת גם בדיקה של מאגרי הברזל (פריטין). במידה וישנו חשש לחוסר – כמו במקרים שבהם תזונת הילד אינה מאוזנת או כשמופיעים תסמינים – יש לשקול טיפול מתאים בברזל. הטיפול הינו קל ובטוח בדמות תרופה בטיפות או סירופ (כדוגמת טיפטיפות פריפל המאושרת על ידי משרד הבריאות) שעשויים לשפר את איכות החיים ואת בריאותם של הילדים.

מקורות:

  1. Haimi, Motti et al. “Determinants of Iron Deficiency and Anemia among Adolescents in a Multi-Cultural Country.” Journal of Blood & Lymph(2019): n. pag.
  2. Konofal E, Lecendreux M, Arnulf I, Mouren M. Iron Deficiency in Children With Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Arch Pediatr Adolesc Med.2004;158(12):1113–1115. doi:10.1001/archpedi.158.12.1113
  3. Rucklidge JJ, Eggleston MJF, Boggis A, Darling K, Gorman B, Frampton CM. Do Changes in Blood Nutrient Levels Mediate Treatment Response in Children and Adults With ADHD Consuming a Vitamin-Mineral Supplement? J Atten Disord. 2021 Jun;25(8):1107-1119. doi: 10.1177/1087054719886363. Epub 2019 Nov 9. PMID: 31707909.
  4. Konofal E, Lecendreux M, Deron J, Marchand M, Cortese S, Zaïm M, Mouren MC, Arnulf I. Effects of iron supplementation on attention deficit hyperactivity disorder in children. Pediatr Neurol. 2008 Jan;38(1):20-6. doi: 10.1016/j.pediatrneurol.2007.08.014. PMID: 18054688.

למידע מתוך אתר משרד הבריאות

הפרעות קשב וריכוז

טיפטיפות 

למידע מתוך אתר מכבי

למידע מתוך אתר ויקי־רפואה

למידע מ’העמק’

למידע נוסף מכבי

למידע מאתר מדעת

למידע מאתר אינפומד

למידע נוסף מאתר ויקי־רפואה

למידע מתוך הדוקטור

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה