אנדוקרינולוגיה ילדים

כריתת פאראתירואיד משפרת תפקוד קוגניטיבי אך ללא השפעה על השינה בחולים עם היפרפאראתירואידיזם ראשוני (מתוך אתר Research Square)

מנתונים שטרם עברו סיקור עמיתים ופורסמו באתר Research Square עולה כי הפרעות שינה וחביון שינה מתווכות באופן חלקי את הקשר בין רמות הורמון פאראתירואיד ובין ליקוי קוגניטיבי בחולים עם היפרפאראתירואידיזם ראשוני לפני ניתוח להסרת בלוטת פאראתירואיד. לאחר הניתוח, רמות ההורמון ירדו ומדדי התפקוד הקוגניטיבי השתפרו, אך לניתוח לא הייתה השפעה על איכות השינה בחולים אלו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ליקוי קוגניטיבי וירידה באיכות חיים מופיעים בשכיחות גבוהה בחולים עם היפרפאראתירואידיזם ראשוני. לאור זאת, ישנה חשיבות לזיהוי גורמים המשפיעים על התפקוד הקוגניטיבי בחולים אלו ולבחון מנגנונים אפשריים העשויים לסייע בשיפור התפקוד הקוגניטיבי באוכלוסייה זו.

החוקרים השלימו סקירה רטרוספקטיבית של רשומות רפואיות אודות 146 חולים עם אבחנה של היפרפאראתירואידיזם ראשוני שעברו ניתוח בין יוני 2019 ועד אוגוסט 2022 במרכז יחיד בבייג’ין, סין. קבוצת הביקורת כללה 24 חולים שעברו ניתוח בשל קשריות שפירות בבלוטת התריס והותאמו לפי גיל ומין לחולים בקבוצת המקרים. במהלך המחקר הושלמה הערכה של איכות השינה ותפקוד קוגניטיבי לפני ניתוח וחודשיים לאחר ניתוח באמצעות מדדי PSQI (או Pittsburgh Sleep Quality Index) ו-MMSE (או Mini-Mental State Examination).

מהנתונים עולה כי רמות PTH גבוהות יותר לפני הניתוח נקשרו באופן מובהק עם איכות שינה ירודה ומדדי תפקוד קוגניטיבי נמוכים יותר. לאחר תקנון, זוהה קשר בין תפקוד קוגניטיבי גרוע יותר ובין רמות PTH גבוהות יותר ואיכות שינה נמוכה יותר, בפרט הפרעות שינה וחביון שינה, בחולים שעברו ניתוח כריתת פאראתירואיד.

רמות PTH גבוהות יותר לפני הניתוח נקשרו באופן מובהק עם חביון שינה ארוך יותר בחולים עם היפרפאראתירואידיזם ראשוני ורמות גבוהות יותר לפני הניתוח של PTH וחביון שינה ניבאו משמעותית מדדי תפקוד קוגניטיבי נמוכים יותר. חביון שינה עמד בחלקו בבסיס ההשפעה של PTH על תפקוד קוגניטיבי והיה אחראי לכ-15% מכלל ההשפעה של PTH בחולים עם היפרפאראתירואידיזם ראשוני. הקשר בין רמות PTH גבוהות יותר ובין תפקוד קוגניטיבי נמוך יותר גם תווך באופן חלקי ע”י הפרעות שינה, אשר היו אחראיות לכ-13% מסך ההשפעה בחולים עם היפרפאראתירואידיזם ראשוני.

החוקרים מציינים כי לא זוהה קשר בין חביון שינה או הפרעות שינה ובין תפקוד קוגניטיבי בקבוצת הביקורת.

בקרב חולים עם היפרפאראתירואידיזם ראשוני, ניתוח הוביל לירידה משמעותית ברמות PTH ולשיפור משמעותי בתפקוד הקוגניטיבי, אך לא תועד שינוי משמעותי באיכות השינה.

מממצאי המחקר עולה כי בחולים עם היפראפאראתירואידיזם ראשוני יש מקום להשלמת בדיקות שגרתיות לפני ניתוח להערכת רמות הורמון פאראתירואיד ותפקוד קוגניטיבי. עליהם גם להשלים בדיקות להערכת איכות השינה, מאחר ושיפור איכות השינה עשוי לדחות ליקוי קוגניטיבי.

מתוך אתר Research Square

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה