אנדוקרינולוגיה ילדים

אוטיזם מלווה בשיעורים גבוהים של אובדנות ופגיעה עצמית (JAMA Netw Open)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי אבחנה של אוטיזם מלווה בעליה משמעותית בסיכון לאובדנות ופגיעה עצמית, עם עליה גדולה יותר משמעותית בנשים לעומת גברים, גם לאחר תקנון למשתנים סוציו-דמוגרפיים, קשיים אינטלקטואליים ותחלואה פסיכיאטרית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הציעו כי אוטיזם מלווה בסיכון גבוה פי שלוש לפגיעה עצמית, מחשבות אובדניות, ניסיון אובדני, או תמותה עקב אובדנות, אך הסיבות לסיכון המוגבר אינן ידועות.

באמצעות מאגרי נתונים שונים באונטריו, קנדה, החוקרים זיהו את כל החולים עם אבחנה של אוטיזם בין תחילת אפריל בשנת 1988 ועד סוף מרץ בשנת 2018 ולכל חולה התאימו ביקורת דומה בגיל ומין ללא אבחנה של אוטיזם. הם יצרו שני מדגמים במטה להפריד בין אירועי פגיעה עצמית שהובילו לפניה דחופה להערכה רפואית (379,630 משתתפים) ובין תמותה עקב אובדנות (334,690 משתתפים) החל מגיל 10 שנים.

לאורך 15 שנים, בנשים עם אוטיזם תועד הסיכון המצטבר הגבוה ביותר לאירועי פגיעה עצמית (סיכון יחסי של 1.83, רווח בר-סמך 95% של 1.61-2.08), לאחריהן היו גברים עם אוטיזם (סיכון יחסי של 1.47, רווח בר-סמך 95% של 1.28-1.69), נשים ללא אוטיזם וגברים ללא אוטיזם. הסיכון המוגבר נותר גם לאחר תקנון למשתנים סוציו-דמוגרפיים, קשיים אינטלקטואליים ואבחנות פסיכיאטריות, כולל הפרעת מצב רוח וחרדה, פסיכוזה, התמכרות והפרעות אישיות.

לאורך 25 שנים, בגברים עם אוטיזם תועדו שיעורי ההיארעות המצטברים הגבוהים ביותר של תמותה עקב אובדנות, לאחריהם נשים עם אוטיזם, גברים ללא אוטיזם ונשים ללא אוטיזם. הן בגברים והן בנשים, המודל הסופי הראה כי אבחנה של אוטיזם לא נקשרה בקשר מובהק עם הסיכון לתמותה עקב אובדנות, אך זוהתה קורלציה מסוימת עם הסיכון. בשני המינים, קשיים אינטלקטואליים לוו בסיכון מופחת ואבחנות פסיכיאטריות נקשרו עם סיכון מוגבר לאובדנות.

החוקרים מציינים כי מאחר ובחלק גדול ממקרי האובדנות (28.4%) לא היו נתונים זמינים אודות פגיעה-עצמית, לא עלה באפשרותם לבחון את הקשר בין פגיעה עצמית ובין הסיכון לתמותה עקב אובדנות.

לסיכום, גם לאחר תקנון למאפיינים סוציו-דמוגרפיים, מוגבלות אינטלקטואלית ואבחנות פסיכיאטריות, אוטיזם לווה בעליה של 83% בסיכון לפגיעה בעצמית בנשים ובעליה של 47% בסיכון לפגיעה עצמית בגברים.

JAMA Netw Open, Aug 8, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה