אנדוקרינולוגיה ילדים

מכשיר ניסיוני בדרך לרפא סוכרת מסוג 1? (Nature Biotechnology)

מכשיר ניסיוני שמשתיל תאי גזע הפחית באופן משמעותי את הצורך בזריקות אינסולין בקרב אנשים עם סוכרת מסוג 1, כך פורסם ב-Nature Biotechnology

מכשיר ניסיוני המכיל מיליוני תאי גזע הפחית באופן משמעותי את הצורך בזריקות אינסולין בקרב אנשים עם סוכרת מסוג 1, וכך לפי החוקרים הוא עשוי יום אחד לספק תרופה למצב הרפואי הכרוני הזה שמהווה נטל משמעותי על המטופל ועל מערכת הבריאות.

במחקר השתתפו 10 חולי סוכרת מסוג 1, שבתחילת המחקר לא יכלו לייצר אינסולין באופן טבעי, ולאחר 6 חודשים עם השתל, שלושה מהם הראו שיפור משמעותי ביכולת זו. גופם היה יותר זמן בטווח הסוכר התקין בדם, והפחית את הצורך שלהם בטיפול באינסולין, כך פורסם בכתב העת Nature Biotechnology.

החוקרים, מאוניברסיטת בריטיש קולומביה, השתמשו בשתלים זעירים מלאים בתאי לבלב שגדלו במעבדה הידועים בשם VC-02. לפיהם, “התקווה היא לחזק את יכולת תאי הלבלב מספיק כדי לעזור למטופלים להגיע למצב בו הם מפסיקים לחלוטין את הצורך בהזרקת אינסולין. אנו מאמינים כי זה הולך להפוך לתרופה כבר ב-2024”.

סוכרת מסוג 1 – הנקראת לעיתים סוכרת נעורים – מאובחנת לרוב בין הגילאים 4 עד 6 ובגיל ההתבגרות המוקדמת. בארצות הברית, אנשים שאינם היספנים ולבנים נוטים יותר לסבול מסוכרת מסוג 1, והיא משפיעה על גברים ונשים בערך באותו שיעור. בן משפחה קרוב עם המחלה הוא מצב המעלה את הסיכון למחלה. כ-1.24 מיליון אנשים בארצות הברית חיים עם סוכרת מסוג 1 ומספר זה צפוי להגיע ל-5 מיליון עד 2050.

עד לפני מאה שנה, כאשר התגלה אינסולין, סוכרת הייתה גזר דין מוות. ילד בן 14 ששכב גוסס מסוכרת בבית חולים בטורונטו היה האדם הראשון שקיבל את הטיפול החדש בשנת 1922. תוך 24 שעות, רמות הגלוקוז הגבוהות שלו בדם ירדו לרמות כמעט נורמליות.

לפי עורכי המחקר, “טיפול באינסולין לאנשים עם סוכרת מסוג 1 טוב יותר ממה שהיה אי פעם, אבל זה עדיין לא תרופה. זהו כנראה הגל הראשון של עידן חדש של רפואה באמצעות טיפול תאי”.

לכתבה ב-medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה