אנדוקרינולוגיה ילדים

צריכת מאכלים ומשקאות עם תוספי סוכר מלווה בהיארעות מוגברת של תסמונת מטבולית (Eur J Prev Cardiol)

נתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Preventive Cardiology מאשרים כי צריכה מוגברת של משקאות ומזונות עתירי תוספי סוכר מלווה בסיכון מוגבר להיארעות תסמונת מטבולית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים רבים הצביעו על קשר חיובי בין צריכה כוללת של פחמימות ובין היארעות תסמונת מטבולית, אך מעטים הבחינו באיכות או סוכר הפחמימות. כעת בחנו החקורים את מקור צריכת פחמימות כולל תוספי סוכר, מזונות עתירים בתוספי סוכר ומשקאות ממותקי-סוכר ובין היארעות תסמונת מטבולית  במבוגרים שלקחו חלק במחקר CARDIA (או Coronary Artery Risk Development in Young Adults).

מדגם המחקר כלל 3,154 גברים ונשים בגילאי 18-30 שנים בתחילת המחקר, אשר השלימו הערכה הרגלי תזונה שלוש פעמים לאורך למעלה מעשרים שנים. מקורות לפחמימות עתירות תוספי סוכר כללו מזונות ומשקאות, כולל דגנים מעובדים עתירי סוכר, סוכריות, מאכלים מסוכרים ומשקאות ממותקי-סוכר. היארעות תסמונת מטבולית נקבעה על-פי הקריטריונים המקובלים.

מהנתונים עולה קשר עקבי בין צריכת פחמימות עתירות תוספי סוכר ובין עליה של 59% בסיכון לתסמונת מטבולית (p<0.001), כאשר תוספי סוכר לווה בעליה של 44% בסיכון לתסמונת מטבולית (p=0.01) ומשקאות ממותקי-סוכר נקשרו עם עליה של 34% בסיכון לתסמונת מטבולית (P=0.03). כצפוי, איכות הרגלי התזונה הייתה נמוכה יותר עם עליה בחמישוני צריכת משקאות ומזונות עתירי סוכר, תוספי סוכר ומשקאות ממותקי-סוכר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על סיכון מוגבר להתפתחות תסמונת מטבולית עם צריכה רבה יותר של תוספי סוכר, פחמימות עתירות תוספי סוכר ומשקאות ממותקי-סוכר.

Eur J Prev Cardiol, Jan 3, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה