אנדוקרינולוגיה ילדים

ניתוח בריאטרי אינו משפר את המצב הנפשי במתבגרים (The Lancet Child & Adolescent Health)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת The Lancet Child & Adolescent Health עולה כי במתבגרים עם השמנת-יתר לאחר ניתוח בריאטרי קיים צורך מתמשך בטיפול לשיפור בריאות הנפש וקיים סיכון מוגבר להפרעות שימוש באלכוהול לאחר ההתערבות.

החוקרים בחנו את ההשפעות ארוכות הטווח של ניתוח בריאטרי על הבריאות הנפשית של 1,554 מתבגרים (75% נשים) עם השמנה חמורה שעברו ניתוח בריאטרי בשבדיה בין 2007 ועד 2017.

בעת הניתוח, הגיל הממוצע של המשתתפים במחקר עמד על 19 שנים ומדד מסת הגוף הממוצע עמד על 43.7 ק”ג למטר בריבוע. קבוצת ביקורת מהאוכלוסייה הכללית כללה 15,540 מתבגרים שהותאמו ביחס 1:10 לכל מתבגר בקבוצת הניתוח לפי מין, גיל ומדינת מגורים.

מידע אודות פניה לשירותים פסיכיאטריים וניפוקי מרשמים לטיפול פסיכיאטרי במהלך חמש שנים לפני הניתוח ועשר השנים הראשונות לאחר הניתוח נאסף ממרשמים ארציים. מספר הביקורים בשל פגיעה עצמית והפרעת שימוש בחומרים ומספר המרשמים שנופקו לטיפול בתרופה פסיכיאטרית, נוגדי-דיכאון ונוגדי-חרדה היו התוצאים העיקריים של המחקר.

מהנתונים במהלך חמש השנים לפני הניתוח עלה כי שיעורי הימצאות ביקורים פסיכיאטריים (הבדל של 3.7%) ושימוש בתרופות פסיכיאטריות (הבדל של 6.2%) היו גבוהים יותר בקבוצת הניתוח לעומת קבוצת הביקורת.

המגמות לפני הניתוח המשיכו וגדלו לאחר הניתוח, כאשר ההבדלים בביקורים פסיכיאטריים (הבדל של כ-12%) ושימוש בתרופות פסיכיאטריות (הבדל של 20.4%) בין הקבוצות הגיעו לשיא לאחר 9 שנים ו-10 שנים מהניתוח, בהתאמה.

שכיחות נמוכה של ביקורים רפואיים בשל הפרעת שימוש בחומרים בשתי הקבוצות גדלה לכ-5% במתבגרים בקבוצת הניתוח לאחר עשר שנים, זאת בעיקר בשל שימוש באלכוהול, בהשוואה לכ-1% מהמתבגרים בקבוצת הביקורת (הבדל של 4.3%).

החוקרים מסכמים וכותבים כי יש להסביר למתבגרים על הסיכון המוגבר להפרעת שימוש באלכוהול וכי ייתכן ויידרשו להמשך טיפול נפשי לאחר הניתוח.

The Lancet Child & Adolescent Health, Feb 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה