אנדוקרינולוגיה ילדים

בדיקות סקר לעליה מאוחרת ברמות TSH והיפותירואידיזם מולד לא-טיפוסי בפגים עם משקל לידה נמוך מאוד (J Pediatr)

NEONATOLGY PREMATURE פג תינוק
במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה שכיחות גבוהה של הפרעה בתפקודי התריס בפגים. ד"ר ברנרד ברזילי, עורך נאונטולוגיה, משתף את המחקר ומוסיף מהערותיו.

החוקרים ממליצים על בדיקות סקר חוזרות להערכת תפקודי התריס עם בדיקת דם לקביעת ריכוז TSH בגיל חודש ביילודים שנולדו מוקדם מאוד או במשקל לידה נמוך מאור, במטרה לזהות מקרים של היפותירואידיזם מולד הדורש טיפול תרופתי.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לקבוע את היארעות הפרעות בתפקודי תריס ותחלואה נלווית ביילודים שנולדו מוקדם מאוד או במשקל לידה נמוך מאוד; להעריך את היארעות היפותירואידיזם מולד אטיפי הדורש טיפול חליפי ולקבוע את טווחי הייחוס לבדיקות סקר חוזרות בגיל חודש.

החוקרים השלימו סקירה רטרוספקטיבית שכללה תינוקות שנולדו מוקדם מאוד או במשקל לידה נמוך מאוד ואושפזו למרכז רפואי אחד בין תחילת ינואר בשנת 2012 ועד סוף דצמבר בשנת 2020. בדיקות סקר חוזרות להערכת תפקודי התריס הושלמו בגיל חודש (10+ ימים). ביילודים עם רמות TSH של מעל 5 µIU/mL או ריכוז תירוקסין קטן מ-0.8 ננוגרם/ד”ל הושלמו בדיקות חוזרות וייעוץ אנדוקרינולוג.

מדגם המחקר כלל 430 משתתפים: 64 מבין 429 יילודים (14.9%) עם ריכוז TSH מעל 5 µIU/mL ו-20 מבין 421 יילודים (4.8%) עם ריכוז תירוקסין נמוך מ-0.8 ננוגרם/ד”ל.

מניתוח סטטיסטי עלה כי תינוק קטן לגיל הריון (p=0.044), דוקטוס ארטריוזוס פתוח (p=0.013) והופעה מאוחרת של אלח-דם (p=0.026)  לוו בסיכון מוגבר לעליה מאוחרת בריכוז TSH.

היפותירואידיזם מולד הדורש טיפול תרופתי אובחן בשישה מקרים (שיעורי היארעות של 1.4%), כאשר כל המקרים הללו זוהה בשחרור מיחידת טיפול נמרץ ביילודים ולא זוהו במסגרת בדיקות סקר של היילוד. אחוזון 90 של ריכוז TSH ביילודים שנולדו במשקל לידה נמוך באופן קיצוני (פחות מ-1,000 גרם) עמד על 7.2 µIU/mL ואחוזון 95 לאלו במשקל לידה בטווח 1,000-1,500 גרם עמד על 6.1 µIU/mL; כאשר החוקרים התבססו על ערכי סף אלו הם זיהו את כל היילודים עם אבחנה של היפותירואידיזם מולד אטיפי (רגישות של 100%, סגוליות של 90-95%).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בהשלמת בדיקות סקר להערכת עליה ברמות TSH וזיהוי היפותירואידיזם מולד לא-טיפוסי בפגים שנולדו מוקדם מאוד ובמשקל לידה נמוך מאוד.

 

J Pediatr, Feb 22, 2024

הערות עורך:

בישראל ההנחיה היא לחזור על בדיקות הסקר בפגים בגיל חודש או בשחרור ולכן כולי תקווה כי הפגים עם היפוטירואידיזם יזוהו לי הנחייה זו. בפגים קטנים, בקבוצת הסיכון, לטעמי יש להקפיד לקחת תפקודי תריס קודם השחרור ואפילו אם תפקודי התריס השגרתיים היו תקינים קודם לכן.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה