אנדוקרינולוגיה ילדים

גורמי סיכון למחלת צליאק בילדים עם סוכרת מסוג 1 (Diabetes Care)

במאמר שפורסם בכתב העת Diabetes Care מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי כאחד מכל עשרה ילדים עם סוכרת מסוג 1 סובל ממחלת צליאק, כאשר יש לכלול את גיל החולה בעת אבחנת סוכרת ומשך ההפרעה במשק הסוכר בהנחיות לבדיקות סקר למחלת צליאק בילדים אלו.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את שיעורי הימצאות וגורמי הסיכון למחלת צליאק לאחר אבחנה של סוכרת מסוג 1 בילדים ומתבגרים, במטרה לשפר את ההנחיות הנוכחיות לבדיקות הסקר למחלה.

החוקרים בחנו את הקשר בין מין החולה, גיל בעת אבחנת סוכרת מסוג 1, הרכב HLA ונוגדנים עצמיים כנגד סוכרת ובין אבחנה של מחלת צליאק במדגם שכלל 5,295 ילדים עם סוכרת מסוג 1 ממחקר Better Diabetes Diagnosis בשבדיה.

מהנתונים עולה כי שיעורי הימצאות מחלת צליאק מוכחת בביופסיה עמדו על 9.8%, כאשר 58.2% מהילדים אובחנו עם מחלת צליאק עוד לפני הופעת סוכרת מסוג 1.  כמעט בכל המקרים, אבחנה של מחלת צליאק נקבעה בתוך חמש שנים מאבחנת סוכרת מסוג 1.

מניתוח הממצאים עולה כי גיל צעיר יותר בעת אבחנת סוכרת מסוג 1 והומוזיגוטיות ל-DQ2 לוו בסיכון גבוה יותר למחלת צליאק לאחר סוכרת מסוג 1, אך לא תועדה השפעה של מין החולה או נוגדנים עצמיים לסוכרת על הסיכון לאבחנה של מחלת צליאק.

החוקרים מסכמים וכותבים כי יש לכלול את גיל החולה בעת אבחנת סוכרת ומשך סוכרת בקווים המנחים לבדיקות סקר למחלת צליאק בילדים עם סוכרת מסוג 1.

Diabetes Care, Feb 16, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה