אנדוקרינולוגיה ילדים

האם תנומות במהלך היום מובילות לעליה ברמות סוכר בדם? (Front Endocrinol)

תנומות ארוכות של שעה ומעלה, תנומות במהלך הבוקר, או מנוחת צוהריים עשויות להוביל לעליה ברמות סוכר בדם במבוגרים עם סוכרת מסוג 2, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Frontiers in Endocrinology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תנומות במהלך היום הן נפוצות בסין ובתרבויות אחרות ועשויות לשחק תפקיד חשוב בבריאות הקרדיו-מטבולית, אך מחקרים קודמים אודות הקשר בין תנומות ובין איזון גליקמי בחולים עם סוכרת מסוג 2 הצביעו על תוצאות סותרות.

במחקר החתך בחנו החוקרים את הנתונים אודות 226 חולים עם סוכרת מסוג 2 (גיל חציוני של 67 שנים; כמחצית היו נשים) משני מרכזים רפואיים בסין בין מאי 2023 ועד יולי 2023.

באמצעות שאלונים, המשתתפים עברו הערכה לקביעת רמות המוגלובין מסוכרר, כמו גם תדירות, משך (פחות או יותר משעה), מועד וסוג התנומה (השלמת שינה לאור חוסר שעות שינה או עניין של הרגל או להנאה).

ניתוח סטטיסטי שכלל תקנון לגיל, מין, מדד מסת גוף, משטר טיפול לסוכרת מסוג 2, משך סוכרת, ליקוי קוגניטיבי, דיכאון, משך שינת לילה ותסמיני אינסומניה.

מבין 180 משתתפים שדיווחו על תנומות, 61 (33.9%) נטלו תנומות ארוכות של 60 דקות ומעלה, 162 (90%) דיווחו על תנומות אחר הצהריים ו-131 (72.8%) דיווחו על תנומות מתוך הרגל או לצורך הנאה.

משך תנומה ארוך לעומת קצר (p=0.014) ותנומה בבוקר לעומת תנומה אחר הצהריים/ערב (P=0.027) לוו ברמות המוגלובין מסוכרר גבוהות יותר משמעותית. תנומות לצורך השלמת שעות שינה לוותה ברמות המוגלובין מסוכרר נמוכות יותר, בהשוואה לתנומות מתוך הרגל או להנאה (p=0.028).

מהנתונים עולה כי אין קשר בין תדירות תנומות ובין רמות המוגלובין מסוכרר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי אנשי צוות רפואי יכולים להציע טיפים אודות תנומות, קרי, תנומה קצרה משעה, תנומה אחר הצהריים במקום בשעות הבוקר, הימנעות מתנומות מתוך הרגל או לצורך הנאה.

Front Endocrinol, March 5, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה