נוירולוגיה ילדים

חשיפה תוך-רחמית לאופיואידים עלולה לפגוע בגדילת העובר (Acta Paediatr)

במאמר שפורסם בכתב העת Acta Paediatrica מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי חשיפה תוך-רחמית לטיפול אחזקה אימהי באופיואידים עלולה לפגוע בגדילת העובר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין מידע רב אודות ההשפעה של טיפול אחזקה אימהי באופיואידים על ילדים. הם השלימו מחקר מבוסס-אוכלוסייה להערכת הגדילה של העובר והמצב הבריאותי לאחר חשיפה תוך-רחמית לטיפול זה.

מדגם המחקר כלל ילדים שנולדו בין תחילת מרץ בשנת 2011 ועד 30 במאי בשנת 2021 לאימהות שנטלו טיפול ב-Buprenorphine, Buprenorphine-Naloxone, או מתאדון לאורך ההריונות והיו במעקב לאורך שנתיים בבית חולים בהלסינקי, פינלנד.

מבין 67 יילודים (52% בנים, 96% נולדו במועד), 63% נדרשו לטיפול בתסמונת גמילה מאופיואידים של היילוד. פרט לכך, הילדים היו בריאים בסך הכול, אם כי יחסית קטנים: 22% היו קטנים לגיל היריון, כאשר ילדים לאימהות שנטלו מתאדון במהלך ההיריון היו הקטנים ביותר.

חשיפה עוברית לטיפול אימהי במתאדון, שימוש בסמים אסורים, זיהום בנגיף הפטיטיס C ועישון לוו כולם בסיכון מוגבר לתינוק קטן לגיל היריון. יתרה מזאת, טיפול אימהי במתאדון ושימוש בסמים אסורים מלווים בגדילה איטית יותר בשלב מאוחר, בעיקר גדילת הראש ועליה במשקל (p<0.001). עם זאת, 29% מהילדים היו בעלי עודף-משקל לאחר שנתיים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי כאשר בוחנים את גדילת הילד, לטיפול ב-Buprenorphine-Naloxone וטיפול ב-Buprenorphine לבדו השפעות דומות כטיפול אחזקה אימהי באופיואידים. חשיפה למספר גורמי סיכון עשויה לפגוע בהתפתחות וגדילת העובר.  לאור ממצאים אלו, הם ממליצים על מעקב ארוך-טווח אחר ילדים עם היסטוריה של חשיפה תוך-רחמית לטיפול אחזקה באופיואידים.

Acta Paediatr, Mar 8, 2024

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה