ילדים

Gastroesophageal Reflux שכיח בילדים עם אסטמה ברונכיאלית

נתונים שהוצגו לאחרונה בכנס שהתקיים בארצות הברית מעידים כי רפלקס גסטרו-אסופאגאלי, Gastroesophageal reflux, GER שכיח מאוד בילדים עם אסטמה ברונכיאלית . שכיחות ה-GER עולה עם העליה בחומרת האסטמה.

לדברי אחד החוקרים שהשתתף בכנס, GER הוא מנגנון פתוגני בסיסי בילדים עם אסטמה ברונכיאלית, אך לא זכה לתשומת לב רבה כמו במבוגרים. לדבריו, עובדה זו פותחת בפנינו אפשרויות טיפול חדשות במחלה שאחרת היתה מיוחסת בעיקר לנוכחות אלרגניים בסביבת הילד החולה.

במחקר זה, שנערך בבתי חולים, מדידת pH נערכה מדי שעה במשך יממה ב-68 ילדים הסובלים מאסטמה ברונכיאלית לצורך זיהוי GER, שהוגדר כ-reflux index גדול מ-5.0 אחרי הינקות. ילדים בוגרים יותר נבדקו גם באנדוסקופיה, upper gastrointestinal endoscopia, ובאלו שגילם מעל חמש שנים נמדדה גם ה-peak expiratory flow rate, PEFR.

בילדים בגילאים דומים, מאותו מין, ועם משך דומה של הסימפטומים נמצאה אסטמה ברמות חומרה שונות. ב-15 ילדים (22%) עם GER, הגיל הממוצע, משך הסימפטומים, ותוצאות ה-PEFR לא היו שונים משמעותית מבילדים שבהם לא נמצא GER.

כשהאסטמה הברונכיאלית דורגה על-פי רמות חומרתה בהתאם לעוצמת הסימפטומים, שכיחות ה-GER היתה 0% בחולים עם אסטמה מתונה ותקופתית, 11% בחולים עם אסטמה מתונה וקבועה, 23% בחולים עם אסטמה בינונית וקבועה ו-57% בחולים עם אסטמה חמורה וקבועה (p<.05).

סימפטום אחד או יותר של הרפלקס הופיעו ב-53% מהילדים עם GER, וב-17% מהילדים ללא GER.  באנדוסקופיה נמצאה esophagitis ב-44.4% מהילדים עם GER, וב- 9% מהילדים ללא GER.

החוקרים ציינו כי רבים מהילדים עם GER הם א-סימפטומטים ומאובחנים רק באמצעות מדידת pH, וכן שהסיכון ל-GER גבוה יותר בקרב ילדים אסמטיים שבהם נמצאים הסימפטומים של הרפלקס או esophagitis באנדוסקופיה.  

לדברי אחד החוקרים על הרופאים לשים לב לטיפולים אפשריים חדשים הקשורים ל-GERD ולנסות לבחון האם בילד מסוים החולה באסטמה קיים GERD. זה יכול להעשות לדבריו גם באמצעות ביצוע ניסוי טיפולי עם proton pump inhibitor, פרט לאנדוסקופיה או למדידת pH במשך 24 שעות.  

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • מה בין משקל לידה נמוך ובין הפרעה בסבילות לסוכר בילדים? (Front Pediatr)

    מה בין משקל לידה נמוך ובין הפרעה בסבילות לסוכר בילדים? (Front Pediatr)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Frontiers in Pediatrics עולה קשר בין משקל לידה נמוך ובין סיכון מוגבר להפרעה סבילות לסוכר, בהשוואה לתינוקות שנולדו במשקל תקין או גבוה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הציעו אפשרות לקשר בין הופעת סוכרת ובין משקל לידה תקין. עם זאת, ישנם מחקרים סותרים אודות הקשר בין משקל לידה […]

  • האם לתפקוד התריס של האם בשלב מוקדם בהריון השפעה על הישגי הילדים בבית הספר והפרעות נוירו-התפתחותיות? (J Clin Endocrinol Metab)

    האם לתפקוד התריס של האם בשלב מוקדם בהריון השפעה על הישגי הילדים בבית הספר והפרעות נוירו-התפתחותיות? (J Clin Endocrinol Metab)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism עולה כי אין עדות לקשר בין רמות הורמוני התריס בדם האם בטרימסטר הראשון להריון ובין הישגי הצאצאים בבית הספר או סיכון להפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות או הפרעות מהספקטרום של אוטיזם. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי להורמוני תריס חשיבות מרכזי בהתפתחות העצבית ובמהלך הטרימסטר הראשון […]

  • השפעת דיכאון וחרדה על איזון אסתמה במבוגרים (J Asthma Allergy)

    השפעת דיכאון וחרדה על איזון אסתמה במבוגרים (J Asthma Allergy)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Asthma and Allergy עולה כי לחרדה ודיכאון השפעה שלילית משמעותית על איזון אסתמה במבוגרים עם מחלת הריאות הכרונית. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים שפורסמו לאחרונה הציעו כי גורמים פסיכולוגיים עשויים לתרום להתפתחות אסתמה. ידוע כי חולי אסתמה לעיתים קרובות סובלים מתחלואה פסיכולוגית, כאשר להפרעות מצב רוח עשויות […]

  • אחד מכל תשעה ילדים בארצות מאובחן עם ADHD (מתוך J Clin Child & Adolescent Psychology)

    אחד מכל תשעה ילדים בארצות מאובחן עם ADHD (מתוך J Clin Child & Adolescent Psychology)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology עולה כי כאחד מכל תשעה ילדים בארצות הברית אובחן אי-פעם כלוקה בהפרעת קשב, ריכוז/היפראקטיביות (ADHD או Attention Deficit/Hyperactivity Disorder) נכון לשנת 2022. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ADHD הינה אחת ההפרעות הנוירו-התפתחותיות הנפוצות בילדים ומעדויות בנושא עולה כי מרשמים לטיפול תרופתי ב-ADHD זינקו […]

  • גיליון פדיטון 2024-1 של החברה הישראלית לפדיאטריה אמבולטורית עלה לאוויר

    גיליון פדיטון 2024-1 של החברה הישראלית לפדיאטריה אמבולטורית עלה לאוויר

    רופאים יקרים, אנחנו שמחים להציג בפניכם את הגיליון החדש של פדיטון. תוכן העניינים: דבר העורך סקירות על שלוש שגיאות גדולות שעשיתי בחיי ושתיים שלמזלי פקששתי  רשמים מהכנס ה-24 של ה-ECPCP, שנערך בליובליאנה ב-5-6.4.24 לזכרה של פרופ’ ליזה רובין מיומנה של רופאה מפונה הערכות שרותי בריאות כללית לטיפול במפונים במלחמת חרבות ברזל חוסר שגשוג והאופן שבו […]

  • שימוש באלגוריתמים לניהול חום בילודים לפי משך מחלת החום (PEDIATRICS)

    שימוש באלגוריתמים לניהול חום בילודים לפי משך מחלת החום (PEDIATRICS)

    ד"ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, משתף מחקר, שפורסם לאחרונה בעיתון PEDIATRICS והעריך את יעילות השימוש במרקרים דלקתיים [C-Reactive Protein (CRP), Absolute Neutrophile Count (ANC), Procalcitonin (PTC)] בניהול מקרי חום קצר משך (קטן משעתיים) בילודים מתחת לגיל שלושה חודשים, על מנת לאתר מחלה חיידקית (בדם או בנוזל השדרה).

  • The Era of Universal RSV Prevention | ד

    The Era of Universal RSV Prevention | ד"ר דנה דנינו

    לפניכם הרצאתה של ד”ר דנה דנינו מתוך מפגש המחקר השנתי של חיפ”ק. The Era of Universal RSV Prevention ד”ר דנה דנינו, מנהלת מחלקת ילדים א’, ביה”ח ע”ש סבן, המרכז הרפואי סורוקה

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה