ילדים

התועלת של טיפול קוגניטיבי-התנהגותי ממוקד-טראומה כנגד תסמונת דחק בתר-חבלתית בילדים (Psychiatr Serv)

מתוצאות סקירה חדשה עולה כי טיפול קוגניטיבי-התנהגותי ממוקד-טראומה (TF-CBT או Trauma-Focused Cognitive Behavioral Therapy) הינו טיפול יעיל בצעירים הסובלים מתסמונת דחק בתר-חבלתית ויש מקום לכיסוי ביטוחי של אפשרות טיפול זו.

החוקרים טוענים כי על-בסיס המחקרים שנבחנו, הם מצאו עדויות טובות לשימוש ב-TF-CBT בטיפול בילדים ומתבגרים עם תסמיני תסמונת דחק בתר-חבלתית.

TF-CBT הינו טיפול משולב הורה-ילד, המבוסס על עקרונות טיפול קוגניטיבי-התנהגותי וטכניקות חשיפה למניעה וטיפול בתסמונת דחק בתר-חבלתית, דיכאון ובעיות התנהגות. לא מדובר בטיפול משפחתי, אלא בטיפול בעל מרכיב הורי מקביל.

המפגשים המשותפים נערכים לאחר שהמטפל הכין את ההורה והילד בנפרד, אם כי ישנן הזדמנויות להורה ולילד לעבוד יחדיו, בתלות בכל מקרה לגופו.

ההורים לומדים את אותם כישורי התמודדות, דוגמת הרגעה, ומתבקשים לתרגל זאת עם הילד כל יום. הם גם לומדים גישות הורות יעילות במפגשים הפרטניים. לרוב, הטיפולים נעשים על-בסיס טיפולים אמבולטוריים, עם 12-16 מפגשים.

להערכת בסיס העדויות של הטיפול, החוקרים סקרו מטה-אנליזות, סקירות ומחקרים פרטניים שנערכו בין השנים 1995-2003. בסקירה הנוכחית נכללו רק מחקרים שבחנו את גישת TF-CBT וחמישה מרכיבים מרכזיים, שכללו פסיכו-הדרכה (אודות תסמינים והשפעותיהם), גישות התמודדות, טיפול בחשיפה הדרגתית, עיבוד קוגניטיבי, השתתפות של ההורה.

אירועים טראומטיים בסקירה כללו אסונות טבע, מלחמה, פגיעה גופנית, התעללות מינית, הזנחה ועדות לאלימות בבית.

מהנתונים עולה כי לטיפול קוגניטיבי התנהגותי ממוקד-טראומה הייתה השפעה גדולה יותר להפחתת תסמיני החולים, בהשוואה למצבים בהם לא ניתן כל טיפול או בהשוואה לטיפולים פעילים אחרים.

החוקרים דירגו גם את חוזק העדויות. עשרה מחקרים אקראיים-מבוקרים, עם גודל מדגם שנע בין 36-229 חולים, סיפקו עדויות בדרגה-גבוהה. כל המחקרים האקראיים-מבוקרים להערכת תסמיני תסמונת דחק בתר-חבלתית דיווחו על הבדלים בעלי מובהקות סטטיסטית בין TF-CBT ובין יתר הטיפולים.

מחקרים אלו מעידים על שיפור גדול יותר עם טיפול קוגניטיבי התנהגותי ממוקד-טראומה בהתנהגויות בתגובה לטראומה, דוגמת חוויה חוזרת של המאורע הטראומטי בעקבות מחשבות לא-רצויות, סיוטים או פלאשבקים; הימנעות ממחשבה או שיחה על האירוע הטראומטי ועירות-יתר. עם זאת, שבעה מבין עשרה מחקרים שנכללו בסקירה נערכו ע”י המפתחים של שיטת הטיפול ולכן החוקרים ממליצים להשלים מחקרים אקראיים-מבוקרים נוספים, ע”י חוקרים בלתי-תלויים.

Psychiatr Serv. Published online March 18, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה