ילדים

בטיחות מעבר מטיפול אנטיביוטי תוך-ורידי לטיפול פומי ביילודים עם זיהום מוקדם (Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed)

נאונטולוגיה תינוק BABY NEONATOLOGY
ד”ר ברנרד ברזילי, עורך נאונטולוגיה, משתף ומוסיף מהערותיו למאמר שפורסם בכתב העת Archives of Diseases in Childhood: Fetal and Neonatal Edition המציע כי ניתן להחליף בבטחה טיפול אנטיביוטי תוך-ורידי לטובת טיפול אנטיביוטי פומי ביילודים עם הופעה מוקדמת של זיהום.

במאמר שפורסם בכתב העת Archives of Diseases in Childhood: Fetal and Neonatal Edition מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ניתן להחליף בבטחה טיפול אנטיביוטי תוך-ורידי לטובת טיפול אנטיביוטי פומי ביילודים עם הופעה מוקדמת של זיהום.

מטרת המחקר הייתה לבחון את תוצאות גישת החלפת טיפול אנטיביוטי ב-Amoxicillin ממתן תוך-ורידי למתן פומי ביילודים עם הופעה מוקדמת של זיהום. מחקר העוקבה הרב-מרכזי כלל את כל היילודים שנולדו במועד עם הופעה מוקדמת של זיהום בין תחילת דצמבר בשנת 2018 ועד סוף נובמבר בשנת 2020.

התוצא העיקרי היה שיעור האשפוזים החוזרים בשל זיהום. תוצאים משניים כללו את ימי האשפוז וטיפול אנטיביוטי לפני יישום גישת החלפת טיפול לפומי לעומת המצב לאחר יישום תכנית זו.

במהלך שנתיים, 835 יילודים החלו טיפול אנטיביוטי בשל הופעה מוקדמת של זיהום (1.5% מכלל לידות חי במועד). מבין אלו, 554 יילודים (66%) השלימו את כל משטר הטיפול.

החוקרים מדווחים על 23 אירועי זיהום מוכח בתרבית (0.42 מקרים ל-1,000 לידות חי, רווח בר-סמך 95% של 0.27-0.63). לא תועדו אשפוזים חוזרים בשל זיהום.

חציון משך האשפוז עמד על 3.0 ימים (טווח בין רבעוני 2.5-3.5) ו-7.4 ימים (טווח בין רבעוני 7.0-7.5) בזרוע החלפת טיפול לפומי ובזרוע טיפול תוך-ורידי, בהתאמה.

על-פי נתוני מעקב אחר טיפול אנטיביוטי, 1.2% מהחולים השלימו את כל תכנית הטיפול לאחר יישום גישת החלפת טיפול לפומי (2019-2020), בהשוואה ל-1.2% מהחולים טרם יישום תכנית זו (2017-2018).

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר תומכים בבטיחות מעבר מטיפול אנטיביוטי תוך-ורידי לטיפול פומי ועשויים לאפשר מעבר לטיפול פומי ביתי ולהקל על היילודים, המטפלים ומערכת הבריאות. למרות נוחות מתן פומי, יישום גישת החלפת טיפול לא הובילה לעליה בשימוש הכולל בטיפול אנטיביוטי.

 

Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed, Dec 15, 2023

 

הערות עורך:

החוקרים מדווחים על מעבר לטיפול פומי באמוקסיצילין (מוקסיפן במינון של 150 מ”ג/ק”ג ליממה) לאחר טיפול אנטיביוטי IV של 36-48 שעות. הילודים שטופלו היו כאלה עם זיהום מוכח (צמיחה בתרבית דם) או כאלה עם חשד גבוה לזיהום (תרבית שלילית אך CRP>50). אני מניח שרב המטפלים היו ממשיכים טיפול אנטיביוטי בילודים אלה מעבר ל-48 שעות. הם מצאו כי לא היה סיכון במעבר לטיפול פומי באמוקסיצילין בלבד. לעומת זאת, היה יתרון בשחרור מוקדם יותר של הילודים (גיל 3 ימים לעומת 7 ימים בממוצע) וכן פחות סבל וכאב שנגרם לילודים. לפי תוצאות מחקר זה נראה כי יש מקום לשקול טיפול אנטיביוטי IV קצר יותר בילודים אלה.

1 תגובה
  1. דודזון שמואל
    דודזון שמואל אומר:

    לא מקובל לבצע קריאה ביקורתית של מאמרים רפואיים ללא קריאה מקדימה של חומרים ושיטות. הדבר גורם להנחות שגויות בקריאת המאמר(גם הטיות קשות!!!). ראה PEDIATRICS אחרון וטפול קצר באנטיביוטיקה. תודה

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה