ילדים

האם לעירוי כדוריות דם אדומות או טסיות השפעה על התפתחות דיספלזיה ברונכופולמונרית? מאמר מתוך Jpeds

תינוק

ד”ר ברנרד ברזילי, עורך מדור ניאונטולוגיה, משתף במאמר שפורסם בכתב העת The Journal of Pediatrics, שם מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר בין עירוי כדוריות דם אדומות או טסיות ובין היארעות וחומרת דיספלזיה ברונכופולמונרית.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לקבוע אם למתן עירויים ליילודים שנולדו לפני המועד השפעה על הפתוגנזה של התפתחות דיספלזיה ברונכופולמונרית. החוקרים השלימו מחקר רטרוספקטיבי להערכת הקשר בין עירוי כדוריות דם אדומות או טסיות ובין דיספלזיה ברונכופולמונרית. הם אספו את הנתונים אודות כל העירויים שניתנו בין ינואר 2018 עד דצמבר 2022 ליילודים שנולדו עד שבוע 29 להיריון או במשקל נמוך מ-1,000 גרם עד גיל מתוקן ל 36 שבועות ובחנו את דרגת דיספלזיה ברונכופולמונרית ניתוח סטטיסטי שימש להערכת אפשרות לקשר סיבתי.

עוד בחנו החוקרים אם מתן העירויים תאם לקווים המנחים המגבילים שימוש בעירוי מוצרי דם והעריכו את ההשפעות של שיעור עירויים נמוך יותר על היארעות עתידית של דיספלזיה ברונכופולמונרית.

מהנתונים עולה כי 48 יילודים לא פיתחו דיספלזיה ברונכופולמונרית. ו-595 יילודים אובחנו עם מחלת הריאות; 352 מהם פיתחו דיספלזיה ברונכופולמונרית. בדרגה 1 (קלה), 193 פיתחו מחלה בדרגה 2 (בינונית) וב-50 חולים תועדה דיספלזיה ברונכופולמונרית בדרגה 3 (חמורה).

עירויים ניתנו לפני שבוע 36 ל-7% מאלו שלא פיתחו דיספלזיה ברונכופולמונרית ל-46% שפיתחו את מחלת הריאות ול-98% מהחולים עם דיספלזיה ברונכופולמונרית בדרגה חמורה. עם כל עירוי מוצרי דם הסיכוי להתפתחות דיספלזיה ברונכופולמונרית עלה פי 2.27 (רווח בר-סמך 95% של 1.59-3.68). מניתוח הנתונים עלה כי עירויי מוצרי דם עשויים לתרום לדיספלזיה ברונכופולמונרית.

החוקרים מדווחים כי 57% מעירויי כדוריות דם אדומות ו-68% מעירויי טסיות לא תאמו לקווים המנחים החדשים המגבילים את השימוש במוצרי דם.

מניתוח הממצאים עלה כי הקפדה על ההנחיות המגבילות עשויה להפחית את שיעור עירויי מוצרי דם בשיעור של 20-30% ואת שיעורי דיספלזיה ברונכופולמונרית בדרגה בינונית עד חמורה בהיקף של 4-6%.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מרמזים להשפעה פתוגנית של עירוי כדוריות דם אדומות וטסיות בהתפתחות וחומרת דיספלזיה ברונכופולמונרית. הפחתת שיעור עירויים בהתאם להנחיות המגבילות עשויה להביא לירידה קטנה אך משמעותית בשיעורי דיספלזיה ברונכופולמונרית.

J Pediatrics, Feb 2024

הערות עורך:

אפילו שזה מחקר רטרוספקטיבי וקשה לקבוע כי לעירויי הדם גורמים או מחמירים את המצב הריאתי, הרי בניתוח הנתונים החוקרים הצליחו למצוא כי קיים קשר סיבתי למתן עירויי הדם ול-BPD. כלומר, שלא מדובר בכך שהילדים החולים יותר נזקקו יותר לעירויי דם ולכן שכיחות ה-BPD אצלם גבוהה יותר. ההסבר הביולוגי לכך הוא שעירויי הדם יכולים לגרום לתגובה דלקתית אצל הפגים (במיוחד עירויי דם ממבוגרים) שזו תגרום בהמשך להתפתחות BPD. כמו כן נמצא כי כל עירוי דם מכפיל את הסיכון ללקות ב-BPD. לכן, ישנה חשיבות מיוחדת להקפיד על ההנחיות למתן עירויי דם ובעקבות כך אולי להוריד את שיעורי ה-BPD באוכלוסיית הפגים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה