ילדים

שכיחות גבוהה של הפרעות נוירו-התפתחותיות ארוכות-טווח בפגים עם אלח-דם, דלקת קרום המוח ודימום תוך-חדרי (Neonatology)

NEONATOLGY PREMATURE פג תינוק
ד”ר ברנרד ברזילי, עורך מדור ניאונטולוגיה, משתף מחקר חדש שממצאיו פורסמו בכתב העת Neonatology, ומוסיף מהערותיו

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Neonatology עולה כי בפגים שנולדו לפני השלמת 29 שבועות הריון שיעורי הליקויים הנוירו-התפתחותיים ארוכי הטווח עלה בהדרגה, כאשר השיעורים הנמוכים ביותר תועדו באלו ללא עדות לזיהום סביב הלידה, עליה באלו עם הופעה מאוחרת של זיהום בזרם הדם עם תרבית חיובית והסיכון הגבוה ביותר תועד בחולים עם הופעה מאוחרת של דלקת קרום המוח, כאשר לאבחנה של דימום תוך-חדרי הייתה השפעה אדטיבית על הסיכון לליקויים באוכלוסיות אלו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אלח-דם ודימום תוך-חדרי מלווים בתוצאות נוירו-התפתחותיות גרועות יותר בפגים שנולדו לפני 29 שבועות היריון, אך אין מידע רב אודות התוצאות ארוכות הטווח של דלקת קרום המוח והמשלב של דלקת קרום המוח עם דימום תוך-חדרי. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את התוצאות הנוירו-התפתחותיות ארוכות הטווח בפגים שנולדו לפני 29 שבועות הריון עם הופעה מאוחרת של אלח-דם ודלקת קרום המוח, עם וללא דימום תוך-חדרי.

מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי כלל את כל הפגים שנולדו לפני 29 שבועות היריון ואושפזו ל-26 יחידות טיפול נמרץ ביילודים במאגרי Canadian Neonatal Network ו-Canadian Neonatal Follow-up Network בתקופה שבין תחילת שנת 2010 ועד סוף שנת 2016.

מבין 6,322 יילודים שנכללו במדגם, 4,575 לא אובחנו עם מחלה זיהומית, ב-1,590 הייתה עדות לזיהום בזרם הדם עם תרבית חיובית וב-157 תועדה הופעה מאוחרת של דלקת קרום המוח.

מהנתונים עולה מגמה מובהקת סטטיסטית של עליה בשיעורי עיכוב נוירו-התפתחותי משמעותי בהשוואת פגים ללא זיהום (15%), אלו עם הופעה מאוחרת של זיהום בזרם הדם עם תרבית חיובית (22.9%) ואלו עם הופעה מאוחרת של דלקת קרום המוח (32%), גם לאחר תקנון למאפייני היילודים.

מגמות דומות תועדו בהערכה ליקוי נוירו-התפתחותי, שיתוק מוחין ומדדי Bayley III להערכת התפתחות קוגניטיבית, שפתית ומוטורית.

לאבחנה של דימום תוך-חדרי הייתה השפעה אדטיבית בפגים בכל הקטגורית, אך לא תוארה הכפלת הסיכון עם משלב דימום תוך-חדרי ודלקת קרום המוח.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על מגמת עליה בסיכון לסיבוכים נוירו-התפתחותיים בהשוואת פגים ללא זיהום, אלו עם הופעה מאוחרת של זיהום בזרם הדם עם תרבית חיובית ופגים עם הופעה מאוחרת של דלקת קרום המוח, כאשר בכל המקרים הללו אבחנה של דימום תוך-חדרי הובילה לעליה נוספת בשיעור ההפרעה הנוירו-התפתחותית ארוכת הטווח.

 

Neonatology (2024) 121 (1): 65–73

הערות עורך:

מחקר זה מדגיש את החשיבות של מניעת זיהומים בפגים הקטנים. מאחר ואלח דם מעלה את הסיכון לליקוי נוירו-התפתחותי בכ-50% ודלקת קרום המח מעלה את הסיכון ב-50% נוספים (כלומר פי 2 מסיכון הרקע בפגים צעירים משבוע 29). לכן, יתכן ומניעת זיהומים בפגים אלה תשפר את התוצאות הנוירו-התפתחותיות במידה רבה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה