ילדים עם תסמונת דאון (טריזומיה 21) נוטים להשיג אבני דרך התפתחותיות בשלב מאוחר יותר מכלל האוכלוסיה מסיבות רפואיות, נויורו-הפתחותיות והתנהגותיות שונות. עם זאת, ילדים אלו מציגים מנעד רחב של יכולות קוגנטיביות, שפתיות, חברתיות ותפקודיות. טווחי הזמן בהם ילדים ומתבגרים עם תסמונת דאון צפויים להשיג אבני דרך התפתחותיות אינם מוגדרים היטב.
מטרת המחקר שפורסם לאחרונה בעיתון ה-PEDIATRICS היתה להעריך את טווחי הגיל בהם ילדים ומתבגרים עם תסמונת דאון צפויים להשיג אבני דרך מרכזיות, ובכך לעזור לרופאי הילדים לבצע הערכה התפתחותית בילדים עם תסמונת זו.
החוקרים השתמשו בשאלונים אותם מילאו אנשי הצוות המטפל בתוכנית לטיפול בילדים עם תסמונת דאון בבית החולים לילדים בבוסטון, ארה"ב. המחקר כלל מידע מ-2599 מפגשים רפואיים ו-842 מטופלים בגילאי חודשיים עד 24 חודשים עם תסמונת דאון. בעזרת שיטות סטטיסטיות של רגרסיה לוגיסטית עם אפקט מעורב העריכו החוקרים את הסבירות להשיג כל אחת מ-25 אבני דרך התפתחותיות שנבדקו, בתלות בגיל. המחקר חישב את הגילאים בהם יש 75% סבירות לרכישת אבן הדרך. הנורמות הללו הושוו לאלו המקובלות באוכלוסיה הכללית. להלן דוגמאות מרכזיות:
מוטוריקה גסה
ישיבה ללא תמיכה: גיל שנה וחודשיים בילדים עם תסמונת דאון לעומת שבעה חודשים באוכלוסיה הכללית.
הליכה ללא תמיכה: גיל ארבע וחצי בתסמונת דאון לעומת שנה וחצי באוכלוסיה הכללית.
ריצה: גיל שמונה בתסמונת דאון לעומת שנתיים באוכלוסיה הכללית.
יכולות נרכשות
שתיה מכוס ללא מכסה: גיל 12.3 שנים בתסמונת דאון לעומת שנה וחצי באוכלוסיה הכללית.
התפתחות שפתית ואקדמית
חיבור שתי מילים יחד: 7.7 שנים בתסמונת דאון לעומת שנתיים באוכלוסיה הכללית.
אוצר מילים של 50 מילים: 15.8 שנים בתסמונת דאון לעומת שנתיים וחצי באוכלוסיה הכללית.
הבנה ותפישת שפה
ביצוע הוראה בת שני שלבים: גיל 14.9 שנים בתסמונת דאון לעומת שנתיים וחצי באוכלוסיה הכללית.
הערת העורך
המחקר החשוב מציג כלי שישמש צוותים רפואיים והורים להערכה התפתחותית והשגת אבני הדרך המרכזיות בילדים ומתבגרים עם תסמונת דאון, מבחינה אקדמית, שפתית, מוטורית ואדפטיבית
השאירו תגובה
רוצה להצטרף לדיון?תרגישו חופשי לתרום!