רוקחות-פרמקולוגיה

האם תוספי חומצה פולית עשויים לסייע כנגד נגעים טרום-ממאירים בקיבה? (BMC Gastoenterol)

תוספי חומצה פולית עשויים לשפר את המאפיינים ההיסטופתולוגיים של נגעים טרום-ממאירים בקיבה, כולל אטרופיה של רירית הקיבה ומטפלזיה אינטסטינאלית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת BMC Gastroenterology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תוספים דוגמת חומצה פולית וויטמין B עשויים לסייע בעצירת או אף הסגת דלקת קיבה אטרופית, מטפלזיה אינטסטינאלית וגידולים תוך-אפיתליאליים, המסווגים כנגעים טרום-ממאירים. עם זאת, עד כה לא נערכה מטה-אנליזה להערכת השימוש בחומצה פולית כטיפול ומניעה של נגעים טרום-ממאירים של הקיבה. לאור זאת, הם השלימו מטה-אנליזה לאישור היעילות של חומצה פולית בטיפול בנגעים אלו.

החוקרים השלימו סקירה שיטתית של מחקרים אקראיים ומבוקרים, כולל דיווחים קליניים, נתונים שלא פורסמו וסיכומי כנסים.

מבין 225 דיווחים שפורסמו עד 2 ביוני, 2021, הסקירה כללה 13 מחקרים עם 1,252 חולים (כולל 11 מחקרים מבוקרים, דיווח אחד מכנס ודיווח אחד של מחקר שטרם פורסם). מינוני חומצה פולית של 20-30 מ”ג ביום למשך 3-6 חודשים עשויים להשפיע לטובה על המאפיינים הפתולוגיים של נגעים טרום-ממאירים בקיבה. יתרה מזאת, בשלושת חודשי הטיפול בחמשת המחקרים, ההשפעה הייתה בולטת יותר כאשר מינון חומצה פולית נותר סביב 30 מ”ג ביום.

מטה-אנליזה של חמשת המחקרים הצביעה על השפעה חיובית משמעותית של הטיפול בתוספי חומצה פולית על אטרופיה של רירית הקיבה (סיכון יחסי של 1.61, רווח בר-סמך 95% של 1.07-2.41). מטה-אנליזה של שני מחקרים הדגימה השפעה מובהקת סטטיסטית של תוספי חומצה פולית על הסגת מטפלזיה אינטסטינאלית (סיכון יחסי של 1.77, רווח בר-סמך 95% של 1.32-2.37).

ממצאי הסקירה מצביעים על השפעה חיובית של תוספי חומצה פולית כנגד נגעים טרום-ממאירים של הקיבה כאשר המינון נשמר סביב 20-30 מ”ג ביום והטיפול ניתן למשך 3-6 חודשים. עם זאת, לתוספי חומצה פולית לא הייתה השפעה משמעותית על התסמינים.

בניתוח נפרד של הנתונים מצאו החוקרים כי חומצה פולית עשויה לעכב התפתחות שינויים קרצינוגניים ברירית הקיבה בעקבות השפעתה על רמות גסטרין ופפסינוגן.

החוקרים מסכמים וכותבים כי המחקר מעיד כי תוספי חומצה פולית עשויים לסייע במניעה ואף נסיגה של התקדמות נגעים טרום-ממאירים בקיבה, עם עדויות התומכות בשימוש בתוספים אלו כנגד נגעים טרום-ממאירים בקיבה.

 

BMC Gastoenterol. Published online August 2, 2022

 

לידיעה במדסקייפ

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה