רוקחות-פרמקולוגיה

סל התרופות: מהפך בחיי הסוכרתיים בישראל – מאמר אורח מאת פרופ’ איתמר רז

סוכרת ולב
סוכרת סוג 2 היא מחלה שפורצת בעיקר עקב גיל מתקדם ואורח חיים לקוי. בשנים האחרונות למדנו שאבחון מוקדם של המחלה, וטיפול מוקדם עם מספר תרופות יכול להביא  למצב של ריפוי הסוכרת למשך שנים.

חשוב לא פחות, איזון אופטימלי מוקדם יכול למנוע בצורה דרמטית את הסיכון לסיבוכים בלב, במוח, בכליה בכלי הדם ברגליים, בעיניים ובמערכת העצבים, כבר אחרי 10 שנות מחלה.

הדרך לריפוי סוכרת ומניעת סיבוכיה מתחילה בהורדת משקל יתר, בעיקר בטני, אשר קיים באחוז גבוה מאוד של המטופלים. משקל יתר קשור לרוב לצבירת שומן באיברים כמו הלבלב (דבר הגורם למוות מוקדם של תאי הבטא ולירידה קשה בתפקודם), תנגודת לאינסולין בשריר (דבר הגורם לירידה ניכרת ביכולת ניצול הסוכר בשריר) ותנגודת לאינסולין בכבד (דבר הגורם ליצירת יתר של גלוקוז על ידי הכבד).

במשך השנים למדנו, שאורח חיים בריא, מביא להורדת משקל משמעותית, ועלול להביא לריפוי סוכרת. יחד עם כך, למירב המטופלים אין את היכולת להתמיד באורח חיים בריא, והתוצאה היא עליה חוזרת במשקל כבר בתוך שנה עד שנתיים עם חזרת המחלה.

לתרופות החדשות שנכנסו לטיפול בעשור האחרון, ישנם יתרונות בולטים בהורדת רמת הסוכר, הורדת המשקל והורדת לחץ הדם (הקיים באחוז גבוהה של המטופלים) וזאת מבלי לגרום לנפילות סוכר.

יחד עם כך, הנגישות דרך סל התרופות לחלק מתרופות אלה (אוזמפיק, ריבלסוס) הייתה מוגבלת למרות שלתרופות אלו היה יתרון על יתר התרופות שאושרו בסל התרופות בעיקר בהורדת משקל הגוף של מטופלים סוכרתיים עם השמנה.

בשנים האחרונות סל התרופות אפשר הכנסת משפחת התרופות של  SGLT2 INH  GLP 1A  לסל, וכמובן שאנו כרופאי הסוכרת בירכנו על כך מאוד, יחד עם כך נמנע הכנסת התרופה סמגלוטייד הן בצורת זריקה (אוזמפיק) והן בצורת כדור (ריבלסוס) וזאת עקב החשש שהסל לא יוכל לעמוד בעלות תרופות אלו לאחוז ניכר של חולי הסוכרת.

כאמור לתרופות אלו יתרון על ה-  GLP 1A האחרים ויותר מכך על ה- SGLT2  כשמדובר בהורדת המשקל ובריפוי הסוכרת.

לאחרונה נתבשרנו על ידי סל התרופות על אישור לכניסתן של התרופות אוזמפיק במינונים של 0.25 מ”ג ,0.5 מ”ג  עד 1 מ״ג וריבלסוס במינונים של 3 מ”ג למשך חודש ולאחריו מינון של 7 מ”ג עד 14 מ״ג למטופלי סוכרת הסובלים מעודף משקל ומאיזון סוכרת לא מספק (על פי קריטריונים של הסל עבור קבוצת ה GLP-1).

מדובר על בשורה נפלאה למטופלי סוכרת רבים שלא ניתן היה להביאם לרמות סוכר תקינות ,ולהורדת משקל כזאת שתשמר את המצב הבריא לאורך זמן רב. מעבר לכך מטופלים רבים מעדיפים את השימוש בכדורים דבר שמקל עליהם לקחת את הטיפול לאורך זמן.

חשוב ביותר להדגיש שאלו שמגיבים מצוין לטיפול ימשיכו ויגיבו לו רק אם יקפידו לקחתו באופן כרוני. לא פחות חשוב להדגיש ששמירה על אורח חיים בריא בעזרת הצוותים המטפלים היא קריטית להורדת המשקל, להבאת רמות הסוכר לנורמלי או קרוב לנורמלי וזאת על ידי קשר קבוע עם הצוותים המטפלים.

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה