רפואה פיזיקלית ושיקום

מדד מסת גוף נמוך יותר בזמן ניתוח מלווה בתוצאות תפקודיות טובות יותר לאחר ניתוח החלפת מפרק (J Arthroplasty)

מדד מסת גוף נמוך יותר בזמן ניתוח מלווה בשיפור תפקודי גדול יותר בחולים לאחר החלפת מפרק מלאה, לכן על החולים להתמקד בשיפור מדד מסת הגוף טרם ההתערבות הניתוחית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Arthroplasty.

להערכת ההשפעה של שינוי במשקל הגוף לאחר-ניתוח על התוצאות לאחר ניתוח החלפת מפרק, החוקרים בחנו באופן רטרוספקטיבי את הנתונים אודות 988 חולים שעברו החלפה מלאה של מפרק הירך או החלפה מלאה של מפרק הברך. ירידה של 5% ומעלה במשקל הגוף סווגה כירידה במשקל, עליה של 5% ומעלה סווגה כעליה במשקל ושינוי קטן מ-5% במשקל הגוף סווג כמשקל יציב.

מהנתונים עולה כי ב-5% מהחולים חל שינוי במשקל הגוף והתוצאים שנבחנו כללו את מדד PROMIS-PF (Patient-Reported Outcomes Measurement Information System-Physical Function) ואת מדד מסת הגוף. החוקרים השלימו מודל סטטיסטי במטרה לקבוע מנבאים של שינוי במצב התפקודי לאחר 0-3 חודשים, 3-6 חודשים ו-6-12 חודשים מהניתוח.

החוקרים מדווחים כי 43.1% מהחולים עברו ניתוח החלפה מלאה של מפרק הירך, 56.9% עברו ניתוח החלפת מפרק ברך. ממצאי המחקר מעידים כי ב-92% מהחולים לא תועד שינוי במשקל הגוף בשלושת החודשים הראשונים לאחר הניתוח; ב-82% לא חל שינוי לאחר 3-6 חודשים מהניתוח וב-80% מדד מסת הגוף נותר יציב לאחר 6-12 חודשים מהניתוח.

שיפור דומה ומובהק סטטיסטית במדדי PROMIS-PF תועד בכל קבוצות המשקל; עם זאת, החוקרים מציינים כי בחולים עם מדד מסת גוף נמוך יותר בזמן הניתוח תועד השיפור הגדול ביותר במדדי PROMIS-PF, הן בקרב אלו לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך והן בקרב אלו לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך.

ממצאים אלו מעידים כי במרבית החולים לא חל שינוי משמעותי במשקל הגוף לאחר החלפה מלאה של המפרק. מדדי מסת גוף נמוכים יותר בעת הניתוח מלווים בשיפור תפקודי גדול יותר, רמז לכף שהפחתת מדד מסת הגוף לפני ניתוח עדיפה על הפחתת משקל לאחר-ניתוח לשיפור תוצאות ניתוחים להחלפת מפרק ירך או ברך.

J Arthroplasty 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה