רפואה פיזיקלית ושיקום

הפחתת צריכת אלכוהול מלווה בירידה בהיקף אירועים קרדיווסקולאריים (JAMA Netw Open)

בקרב אלו הצורכים אלכוהול בכמות רבה, הפחתת צריכת אלכוהול להיקף קל עד מתון מלווה בירידה של 23% בסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, כך עולה ממחקר עוקבה גדול שתוצאותיו פורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 21,011 מבוגרים ממאגר Korean National Health Insurance Service-Health Screening Database עם צריכת אלכוהול רבה בתחילת הדרך (90.39% גברים; גיל ממוצע של 56.08 שנים). צריכת אלכוהול כבדה הוגדרה כצריכת לפחות ארבע משקאות ביום או למעלה מ-14 משקאות בשבוע בגברים ולמעלה משלושה משקאות ביום או מעל 7 משקאות בשבוע בנשים.

המשתתפים השלימו הערכות רפואיות בשתי תקופות עוקבות, 2005-2008 ו-2009-2012 והשלימו שאלונים למילוי עצמי. אלו עם שתיית אלכוהול כבדה בתחילת המחקר סווגו לשתי קבוצות בהתאם לשינויים בצריכת אלכוהול לאחר הבדיקה הרפואית השניה: המשך שתיית אלכוהול כבדה או הפחתת היקף צריכת אלכוהול.

התוצא העיקרי היה הופעת סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, קרי, משלב אוטם לבבי לא פטאלי או אנגינה שהופנתה לרה-וסקולריזציה, כל אירוע מוחי עם אשפוז ותמותה מכל-סיבה ותמותה מכל-סיבה.

לאורך מעקב של 162,378 שנות-אדם, בקרב אלו שהמשיכו לשתות אלכוהול בכמות רבה תועדו שיעורי היארעות גבוהים יותר משמעותית של סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, בהשוואה לאלו שהפחיתו את היקף השתייה (817 לעומת 675 ל-100,000 שנות-אדם).

הפחתת צריכת אלכוהול לוותה בירידה של 23% בסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, בהשוואה לאלו שהמשיכו לשתות אלכוהול בכמות רבה (יחס סיכון של 0.77).

מניתוח משני עלה כי התועלת הקרדיווסקולארית של הפחתת צריכת אלכוהול השתנתה לפי תתי-סוגים ספציפיים של תחלואה קרדיווסקולארית, עם ירידה משמעותית בסיכון למחלת עורקים כלילית (יחס סיכון של 0.71), אנגינה (יחס סיכון של 0.70), אירוע מוחי מכל סוג (יחס סיכון של 0.72), אירוע מוחי איסכמי (יחס סיכון של 0.66) ותמותה מכל-סיבה (יחס סיכון של 0.79).

התועלת של הפחתת צריכת אלכוהול הייתה עקבית בתתי-קבוצות שונות של משתתפים במחקר.

הפחתת צריכת אלכוהול בקרב אלו הנוהגים לשתות אלכוהול בכמות רבה מלווה בסיכון מופחת לאירועים קרדיווסקולאריים, תועלת אשר תועדה כשלוש שנים לאחר התחלת שינויים בהרגלי צריכת אלכוהול.

JAMA Netw Open, March 28, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה