פסיכיאטריה

האם Citalopram משפר סימפטומים של IBS ? (מתוך GUT)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת אוגוסט של GUT, עולה כי Citalopram משפר סימפטומים של IBS (irritable bowel syndrome).

SSRIs  (Selective serotonin reuptake inhibitors) משמשים לעיתים קרובות כטיפול ב-IBS, למרות שכמעט ואין עדות לגבי היעילות שלהם. לאחרונה, הדגימו שטיפול ב- Citalopram בנבדקים בריאים, מוריד את הרגישות של הקולון להרחבה ומעכב תגובת הקולון להאכלה. ממצאים אלה יכולים לספק רציונל לשימוש ב- Citalopram כטיפול ב-IBS.

במחקר השתתפו 23 נבדקים ללא דיכאון ועם IBS. לנבדקים ניתן טיפול של 6 שבועות עם Citalopram (20 mg כל יום למשך 3 שבועות ואז 40 mg כל יום למשך 3 שבועות נוספים) או בפלצבו. המשתנה העיקרי, שנבדק, היה חומרת סימפטומי IBS, אך נרשמו גם ניקודי דיכאון וחרדה. החוקרים העריכו את האפקט של מתן Citalopram על רגישות הקולון ועל תגובת הקולון להאכלה.

בהשוואה לקבוצת הפלצבו, Citalopram שיפר משמעותית כאב בטן, נפיחות, השפעה של סימפטומים על חיי היום היום ו- well-being כללי לאחר 3 ו-6 שבועות של טיפול. ההשפעה על תבנית היציאות הייתה קלה ושינויים בניקודי הדיכאון והחרדה לא היו קשורים לשיפור בסימפטומים. האפקט של מתן אקוטי של Citalopram לא ניבא תגובה קלינית לתרופה. ניתוח של תקופת הטיפול הראשונה אישרה של- Citalopram יש יתרון הרבה יותר משמעותי לעומת טיפול בפלצבו.

Citalopram  משפר משמעותית סימפטומים של IBS, כולל כאב בטן, בהשוואה לטיפול בפלצבו. האפקט התרפואטי אינו תלוי באפקטים על חרדה, דיכאון ותפקוד קולון סנסורי מוטורי.

בהתבסס על המחקר הנוכחי ל- Citalopramיש ערך פוטנציאלי נוסף לאופציות הטיפוליות ב-IBS. Citalopram  מספק יתרון סימפטומטי של מהלך מהיר, נסבל היטב, ולא היה קשור לתופעות לוואי של תרופות אנטי דיכאוניות (טרי-ציקלינים), כגון סחרחורת או עצירות. יש צורך במחקרים גדולים בכדי לחקור את היעילות של Citalopram  או SSRIs אחרים באוכלוסיית חולי IBS המופיעים במרכזי רפואה ראשונים ושניוניים.

Gut. 2006;55:1095-1103

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה