פסיכיאטריה

פרמקוגנומיקה בפסיכאטריה – תפקידו של הרוקח (Pharmaceutical Journal)

רוקחת
כתבה חדשה שפורסמה ב-Pharmaceutical Journal טוענת כי רוקחים צפויים למלא תפקיד מרכזי באופטימיזציה של טיפול תרופתי בסיוע פרמקוגנומיקה, ובאופן ספציפי בפסיכיאטריה. הביא לפרסום יהונתן ניסן בהמלצתו של פרופ' שוורצברג

כתבה חדשה שפורסמה ב-Pharmaceutical Journal טוענת כי רוקחים צפויים למלא תפקיד מרכזי באופטימיזציה של טיפול תרופתי בסיוע פרמקוגנומיקה (ההשפעה של הגנום של הפרט על תגובתו לתרופה), ובאופן ספציפי בפסיכיאטריה. לפי הכתבה, החל מפיתוח שירות זיהוי מתי יש צורך בשירותי פרמקוגנומיקה, ועד לייעוץ לחולים ולפענוח תוצאות פרמקוגנומיקה, הרוקחים נמצאים במיקום אידיאלי באשר למעורבותם בכל שלב במתן שירותי פרמקוגנומיקה קליני.

תחום הפרמקוגנומיקה הוא תחום עניין שהולך וגובר עם השנים. ליותר מ-99% מהאנשים בבריטניה יש לפחות וריאנט גנטי אחד שעשוי להשפיע על תגובתם לתרופה נתונה, בעוד שתוצאות מניסוי ‘PREPARE’ גילו שמתן מרשם מבוסס פרמקוגנומיקה במגוון התמחויות קליניות הפחית את שיעור תופעות הלוואי של תרופות ב-30%​. 

היתרונות הפוטנציאליים של בדיקת פרמקוגנומיקה כה משמעותיים כך שבאוקטובר 2018, שירות הרפואה הגנומית של ה-NHS (מערכת הבריאות הבריטית) הושק כדי לתמוך באימוץ של הגנומיקה ב-NHS, כולל שימוש בטכנולוגיה גנומית לשיפור ניצול התרופות, שמטרתה להגביר את יעילותן ולהפחית הסיכון לתופעות לוואי.

תעשיית הגנומיקה מגיבה במהירות להתקדמות זו, על ידי פיתוח היכולת הטכנית להתאים או להתאים פאנלים גנים עבור קבוצות חולים ספציפיות – כמו למשל, עבור אלה שעוברים טיפול פסיכיאטרי. ככל שיותר רוקחים במערכת הבריאות הבריטית רשאים לתת מרשמים, קיים פוטנציאל שרוקח יוכל להתאים טיטרציה של מינון פסיכוטרופי על סמך תוצאות פרמקוגנומיות, לאחר התחלת הטיפול על ידי פסיכיאטר.

עם זאת, לפי הכתבה, עדיין ישנם מגוון חסמים לשיפור תוצאות הטיפול באמצעות פרמקוגנומיקה, כולל עלות הבדיקה, היעדר התוויה ברורה לשימוש בפרמקוגנומיקה בפסיכיאטריה, נתוני יעילות סותרים ותוצאות בלתי צפויות של מטופלים.

לכתבה ב-The Pharmaceutical Journal 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה