פסיכיאטריה

שיעור סיבוכים נמוך לניתוחי גירוי עצב וגאלי (Brain and Spine)

ניתוחים לגירוי עצב וגאלי מהווים התערבות יחסית בטוחה, עם שיעור סיבוכים נמוך, אם כי ישנם הבדלים בסוג הפרוצדורה ונוכחות סיבוכים, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Brain and Spine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי גירוי עצב וגאלי מהווה את שיטת נוירו-מודולציה הנפוצה ביותר בחולים עם אפילפסיה. למרות שקיים סיכון לתופעות לוואי לבביות דוגמת ברדיקרדיה או אסיסטולה כתוצאה מגירוי עצב וגאלי, מדובר בתופעות מאוד נדירות.

מאחר וגירוי עצב וגאלי עשוי להוביל לסיבוכים הכוללים זיהום באתר ניתוח או שיתוק מיתר קול חד-צדדי בשיעורים משתנים, החוקרים ביקשו לבחון את פרופיל הבטיחות של התערבויות אלו.

מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי כלל נתונים בין ינואר 2008 ועד אוקטובר 2022 אודות חולים עם אפילפסיה עמידה לטיפול תרופתי, שעברו השתלת מערכת גירוי עצבי, החלפת סוללת קוצב, החלפת אלקטרודה, החלפת אלקטרודה וסוללת קוצב, או ניתוח להסרת מערכת גירוי עצב וגאלי. מדגם המחקר כלל 606 פרוצדורות ב-437 חולים, עם 306 השתלות ראשוניות, 201 החלפות סוללת קוצב, 44 הסרה מלאה של המערכת, 42 החלפת אלקטרודות ושלוש התערבויות להסרה לא-מלאה. מבין אלו, 67 הובילו לסיבוכים, כאשר הנפוץ בהם היה זיהום (14 מקרים); שלושה הובילו לסיבוכים קבועים.

שיעור הסיבוכים עמד על 27.3% במקרים של הסרה מלאה של מערכת גירוי עצב וגאלי; 21.4% במקרים של החלפת אלקטרודה; 13.4% לאחר השתלה ראשונית של מערכת גירוי עצב וגאלי ו-2.5% במקרים של החלפת סוללת קוצב.

מהנתונים עולה עוד כי משך הניתוח הממוצע היה ארוך יותר באלו עם סיבוכים, בהשוואה לאלו ללא סיבוכים בעקבות ניתוחי גירוי עצב וגאלי (150.71 דקות לעומת 123.54 דקות, בהתאמה).

ממצאי המחקר מעידים כי ניתוחים להסרת מערכת גירוי עצב וגאלי או החלפת אלקטרודה עשויים להיות מלווים בשיעור סיבוכים גבוה יותר, בהשוואה להתערבויות להחלפת סוללת או השתלה ראשונית של המערכת.

Brain and Spine, April 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה