רפואת ריאות

ההשפעה של טיפולים כנגד COVID-19 על חולים עם מחלת מעי דלקתית (Dig Dis Sci)

במהלך טיפול כנגד COVID-19 ייתכן ויהיה מקום להשהיית טיפולים כנגד מחלת מעי דלקתית, אך צעד זה אינו מוביל לעליה בהתלקחויות הזיהום הנגיפי, כאשר חיסון קודם כנגד COVID-19 מסייע בהפחתת הסיכון לסיבוכים עקב הזיהום הנגיפי, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Digestive Diseases and Sciences.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חולים עם מחלת מעי דלקתית תחת טיפול בתרופות לדיכוי חיסוני מצויים בסיכון מוגבר להתפתחות מחלה חמורה משנית לזיהום בנגיף SARS-CoV-2; עם זאת, ההשפעות של חיסון כנגד הנגיף והטיפול על התוצאות בחולים עם מחלת המעי אינן מובנות היטב.

במסגרת המחקר הנוכחי בחנו החוקרים את ההשפעה של תרופות לטיפול ב-COVID-19 ב-127 חולים עם מחלת מעי דלקתית (גיל 18 שנים ומעלה; 54% נשים) עם אבחנה של COVID-19 לאחר פיתוח חיסונים והפצת טיפולים כנגד הנגיף.

החולים סווגו לקבוצת חולים שקיבלו טיפול כנגד COVID-19 (44 חולים), אשר כללו טיפול אנטי-ויראלי ו/או נוגדנים במתן תוך-ורידי, ואלו שלא קיבלו טיפול כנגד הזיהום (83 חולים).

התוצא העיקרי היה התפתחות מחלה חמורה משנית לזיהום בנגיף SARS-CoV-2, אשר הוגדרה כמחלה שדרשה תמיכת חמצן, קורטיקוסטרואידים ו/או טיפול אנטיביוטי, או אשפוז לבית חולים. תוצאי סיום משניים כללו את שיעור החולים בהם הושהה הטיפול כנגד מחלת המעי ושיעור התלקחויות מחלת המעי לאחר COVID-19.

הסיכוי לקבלת טיפול כנגד COVID-19 היה גבוה יותר בחולים תחת טיפול בקורטיקוסטרואידים (יחס סיכויים של 4.61, P=0.002) או באלו שקיבלו טיפולים מתקדמים כנגד מחלת המעי (יחס סיכויים של 2.78, p=0.041) לפני הזיהום.

גיל מתקדם בעת הופעת הזיהום (יחס סיכויים מתוקן של 1.06, P=0.018) וטיפול בקורטיקוסטרואידים לפני הדבקה בנגיף (יחס סיכויים מתוקן של 9.86, p=0.001) נקשרו עם סיכון מוגבר לזיהום חמור.

לאחר תקנון למספר גורמים, הסיכוי להשהיית טיפול כנגד מחלת מעי דלקתית היה גבוה יותר בחולים שטופלו כנגד COVID-19 (יחס סיכויים מתוקן של 6.95, P=0.007). השהיית טיפולים מתקדמים כנגד מחלת המעי במהלך זיהום COVID-19 אקוטי לא הוביל לעליה בהתלקחויות מחלת המעי לאחר זיהום (p=0.508) וחיסון קודם כנגד COVID-19 הגן מפני זיהום חמור (יחס סיכויים מתוקן של 0.26, p=0.041).

החוקרים כותבים כי חולים עם מחלת מעי דלקתית תחת טיפולים מתקדמים טופלו לעיתים קרובות כנגד זיהום אקוטי בנגיף קורונה. למרות שטיפול כנגד COVID-19 לווה בהשהיה זמנית של טיפול כנגד מחלת מעי דלקתית, צעד זה לא הוביל לעליה בשיעור התלקחויות מחלת המעי.

Dig Dis Sci, March 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה