ראומטולוגיה

היעילות והבטיחות של פרוביוטיקה בטיפול בקוליטיס כיבית (Eur J Nutr)

במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Nutrition מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, התומכות ביעילות תוספת פרוביוטיקה לטיפול בחולים עם קוליטיס כיבית, כאשר מהממצאים עולה ירידה בשיעורי התלקחות מחלת המעי הדלקתית בחולים בהפוגה קלינית, ללא עליה בסיכון לתופעות לוואי משנית לטיפול. יתרה מזאת, טיפול פרוביוטי עשוי להביא לעליה בשיעורי הפוגה קלינית בחולים עם קוליטיס כיבית פעילה.

מטרת המחקר הייתה לבחון את היעילות והבטיחות של תוספי פרוביוטיקה לטיפול בחולים עם קוליטיס כיבית. החוקרים השלימו חיפוש שיטתי בספרות הרפואית להערכת היעילות ו/או הבטיחות של פרוביוטיקה בטיפול בקוליטיס כיבית.

החיפוש במאגרי PubMed, Embase ו-Web of Science הוביל לזיהוי 13 מחקרים אקראיים ומבוקרים, אשר כללו 930 משתתפים. לא תועדו הבדלים משמעותיים במאפיינים הדמוגרפיים ומאפייני הבסיס של חולים בקבוצת הטיפול הפרוביוטי וחולים בזרוע הפלסבו.

בקרב חולים עם קוליטיס כיבית פעילה, טיפול פרוביוטי לווה בעליה של 87% בשיעורי הפוגה, בהשוואה לזרוע הפלסבו, אך ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית (יחס סיכויים של 1.87, רווח בר-סמך 95% של 0.98-3.57); יתרה מזאת, לא תועדו הבדלים משמעותיים סטטיסטית באחזקה של הפוגה קלינית, תגובה קלינית, שינוי במדדי פעילות מחלת המעי הדלקתית או ריפוי הרירית בקרב חולים בזרוע הטיפול הפרוביוטי לעומת חולים בזרוע הפלסבו.

בקרב חולים בהפוגה קלינית, שיעורי התלקחות קלינית היו נמוכים יותר משמעותית בזרוע הטיפול הפרוביוטי, בהשוואה לזרוע הפלסבו (יחס סיכויים של 0.34, רווח בר-סמך 95% של 0.14-0.79).

מהנתונים עולה עוד כי לא זוהו הבדלים משמעותיים בין שתי הקבוצות בשיעור אירועים חריגים (P=0.20).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בערך המוסף של טיפול פרוביוטי בחולים עם קוליטיס כיבית. עם זאת, הם קוראים לנקוט משנה זהירות בפירוש היעילות הקלינית של תוספים אלו בשיפור התוצאות הקליניות בחולים עם התלקחות קוליטיס כיבית.

Eur J Nutr, March 6, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה