אורולוגיה

פעילות-יתר תת-קלינית של בלוטת התריס מלווה בסיכון מוגבר לתשישות בקשישים (J Clin Endocrinol Metab)

מנתונים שפורסמו במהלך חודש אוקטובר בכתב העת The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism עולה קשר בין פעילות-יתר תת-קלינית של בלוטת התריס ובין שכיחות מוגברת של תשישות בקרב גברים מבוגרים. לא תועד קשר דומה עם תת-פעילות תת-קלינית של בלוטת התריס.

מדגם המחקר כלל 1,455 גברים מעל גיל 65 שנים, כאשר החוקרים מצאו כי באלו עם פעילות-יתר תת-קלינית של בלוטת התריס תועדה שכיחות גבוהה יותר של תשישות, בעוד שבאלו עם תת-פעילות תת-קלינית של בלוטת התריס לא תוארה מגמה דומה.

מחקר MrOS הינו מחקר פרוספקטיבי, שכלל משתתפים מעל גיל 65 שנים. מבין 1,455 גברים, 1.8% אובחנו עם פעילות-יתר תת-קלינית של בלוטת התריס ו-7.0% אובחנו עם תת-פעילות תת-קלינית של בלוטת התריס, כאשר יתר המשתתפים היו מאוזנים מבחינת תפקודי התריס.

בסיכומו של דבר, 20.3% מהגברים דיווחו על לפחות נפילה אחת במהלך השנה האחרונה.

החוקרים בחנו את הקשר בין תפקודי התריס בתחילת הדרך ובין שלוש קטגוריות תשישות (תפקוד טוב, בינוני ותשוש), וכן בחנו את הקשר הפרוספקטיבי בין תפקודי התריס הבסיסיים ובין התפקוד והתמותה לאחר חמש שנות מעקב.

בתחילת המחקר, 44.4% מהגברים הוגדרו כבעלי תפקוד תקין, 46.4% בעלי תפקוד בינוני ו-9.2% הוגדרו כתשושים, על-בסיס כוח אחיזה, סרקופניה ותשובות לשאלות בשני שאלונים להערכת תוצאות רפואיות ותפקוד גופני בקשישים.

בתחילת המחקר, בגברים עם פעילות-יתר תת-קלינית של בלוטת התריס תועד סיכון מוגבר לתשישות, בהשוואה לאלו עם תפקודי תריס תקינים (יחס סיכויים מתוקן של 2.48) והקשר היה בולט במיוחד בגברים מתחת לגיל 74 שנים (יחס סיכויים של 3.63).

לא זוהה קשר משמעותי בין תפקודי התריס הבסיסיים ובין תשישות לאורך מעקב של חמש שנים. דפוס סיכון מוגבר להתפתחות סרקופניה תואר בגברים מתחת לגיל 74 שנים, אך לא היה מובהק סטטיסטית.

החוקרים לא זיהו קשר בין תת-פעילות תת-קלינית של בלוטת התריס ובין תשישות, ממצא שהיווה הפתעה עבורם, מאחר והם ציפו לזאת קשר זה.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים עם שכיחות גבוהה יותר של פעילות-יתר תת-קלינית של בלוטת התריס ותת-פעילות תת-קלינית של בלוטת התריס.

J Clin Endocrinol Metab. Published online October 23, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה