אורולוגיה

עדכון קווי ההנחיה לטיפול מונע (PrEP) ל-HIV (מתוך Medscape interview )

עיקרי הדברים מראיון מקוון שנערך עם ד"ר כריס בוסיטיס, מומחה ל-HIV, באשר לעדכון 2021 להנחיות הטיפול ב-PrEP, טיפול מונע ל-HIV

לאחרונה התפרסמה ב-Medscape שיחה מקוונת שהתקיימה עם ד”ר כריס בוסיטיס, מומחה ל-HIV, באשר לעדכון 2021 להנחיות הטיפול ב-PrEP, טיפול מונע ל-HIV. PrEP היא שיטה למניעת HIV על פיה אדם ללא HIV נוטל תרופה כדי להפחית את הסיכון שלו לחלות אם ייחשף לנגיף. התרופה יעילה מאוד עם הערכות להפחתת הסיכון להעברה מינית של HIV עד ל-99% וכ-75% להפחתת הסיכון להעברת HIV באמצעות שימוש בסמים בהזרקה.

נכון להיום, רבים זכאים לטיפול זה, כאשר הערכות העדכניות CDC מצביעות על כך שלכ-1.2 מיליון אנשים בארה”ב יש אינדיקציה לשימוש ב-PrEP. למרבה הצער, לא כל מי שיכול להרוויח מהטיפול עושה בו שימוש. שיעורי השימוש ב-PrEP נמוכים ביותר בשחורים, נשים ומשתמשים בסמים. לכן, ה-CDC ממליץ לדון עם המטופלים הפעילים מינית על PrEP, גם אם לא זוהו גורמי סיכון ל-HIV. יש להציע PrEP אם: קיים פרטנר עם HIV, במיוחד אם לפרטנר יש עומס נגיפי הניתן לזיהוי. בנוסף, אם העומס הנגיפי אינו ידוע או אם המטופל אובחן עם זיהום חיידקי המועבר במגע מיני (STI) במהלך חצי השנה האחרונה; אוֹ אם קיים פרטנר שסטטוס ה-HIV שלו אינו ידוע ובנוסף ישנו שימוש לא עקבי בקונדום. למשתמשים בסמים, יש להציע PrEP אם הם מדווחים על שותף להזרקה עם HIV, שיתוף בציוד הזרקה או על גורם סיכון ל-HIV.

קיימות 3 תרופות המאושרות לשימוש כ-PrEP. הראשונה מכונה בדרך כלל F/TDF [emtricitabine/tenofovir disoproxil fumarate], או Truvada. זוהי תרופה PO, הנלקחת פעם ביום. אין להשתמש בתרופה אם פינוי הקראטינין הוא < 60 מ”ל/דקה, וקיים בשימוש בה סיכון קטן והפיך לירידה בצפיפות העצם. השניה נקראת F/TAF [emtricitabine/tenofovir alafenamide], או Descovy. תרופה זו בעלת סיכון נמוך יותר לרעילות עצמות וכליות, אך היא בעלת סיכון מעט גבוה יותר לעלייה במשקל ולהפרעות בשומנים בדם. השלישית היא cabotegravir, שניתנת להזרקה חודשית. לפני הטיפול, המטופלים צריכים לעבור בדיקת HIV, צהבת B, סיפיליס, כלמידיה ותפקודי כליות.

יש לחזור על בדיקת HIV כל 3 חודשים ולחזור על בדיקת STI כל 3-6 חודשים. ניטור תפקוד כליות צריך להיעשות מדי שנה ולעתים קרובות יותר במבוגרים יותר או שיש אם קיימים גורמי סיכון להתקדמות למחלת כליות כרונית (CKD).

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה