אורולוגיה

הסרה של אבני כליות קטנות ואסימפטומטיות מפחיתה את הסיכון להישנות (N Engl J Med)

כליות

הסרת אבני כליות קטנות ואסימפטומטיות במהלך ניתוח להסרת אבן חוסמת בשופכן או בכליה הנגדית מלווה בשיעורי הישנות נמוכים יותר, כולל הפחתת ביקורים בחדרי מיון, ניתוחים וגדילה של אבנים נוספות, בהשוואה להותרת האבנים הקטנות במקומן, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי התועלת של הסרה אנדוסקופית של אבני כליה קטנות (עד 6 מ”מ) ואסימפטומטיות אינה ידועה. ההנחיות הנוכחיות מותירות את ההחלטות בידי האורולוג והמטופל.

כעת השלימו החוקרים מחקר רב-מרכזי, אקראי ומבוקר, במהלכו ב-38 חולים הוסרו אבנים קטנות ואסימפטומטיות בשופכן או בכליה הנגדית (קבוצת התערבות) וב-35 חולים לא הוסרו אבנים אלו (קבוצת ביקורת). התוצא העיקרי היה הישנות אבני כליה, כפי שנקבע לפי ביקורים בחדרי מיון, ניתוחים, או גדילה של אבנים.

לאחר מעקב ממוצע של 4.2 שנים, בקבוצת הטיפול תועד מרווח זמן ארוך יותר משמעותית עד להישנות, בהשוואה לקבוצת הביקורת (1,631 ימים לעומת 923 ימים, בהתאמה, p<0.001). הסיכון להישנות היה נמוך ב-82% בקבוצת הטיפול לעומת קבוצת הביקורת (יחס סיכון של 0.18, רווח בר-סמך 95% של 0.07-0.44), כאשר ב-16% מהחולים בזרוע הטיפול תועדה הישנות, בהשוואה ל-63% מהחולים בקבוצת הביקורת.

הטיפול באבנים האסימפטומטיות הוביל להארכת משך הניתוח ב-25.6 דקות.

החוקרים מדווחים כי חמישה חולים בזרוע הטיפול וארבעה חולים בזרוע הביקורת פנו לחדרי מיון בתוך שבועיים מהניתוח. שמונה חולים בקבוצת ההתערבות ועשרה חולים בקבוצת הביקורת דיווחו על העברת אבני כליה.

מהנתונים עולה כי הסרה של אבני כליה קטנות ואסימפטומטיות במהלך ניצוח להסרת אבני כליה בשופכן או בכליה הנגדית הובילה להיארעות נמוכה יותר של הישנות מחלה, בהשוואה למעקב בלבד, עם מספר דומה של פניות לחדרי מיון בעקבות ההתערבות הניתוחית.

N Engl J Med, Aug 10, 2022

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה