אורולוגיה

האם שימוש במריחואנה מעלה את הסיכון לפעילות-יתר של שלפוחית השתן? (Am J Med)

במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי שימוש קבוע במריחואנה עשוי להביא לעליה בסיכון לפעילות-יתר של שלפוחית השתן.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עוד ועוד מחקרים בוחנים את השימוש בקנאביס לטיפול בבעיות רפואיות וכן את הבעיות הרפואיות הנלוות לשימוש זה. מחקרים קודמים הראו כי מריחואנה עשויה להקל על תסמינים בדרכי שתן תחתונות וכעת ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין שימוש קבוע במריחואנה ובין פעילות יתר של שלפוחית השתן כחלק מתסמינים בדרכי שתן תחתונות.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגר National Health and Nutrition Examination Survey לשנים 2005-2018 והשתמשו במדד Overactive Bladder Symptom Score להגדרת נוכחות פעילות יתר של שלפוחית השתן בכל משתתף. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין שימוש במריחואנה ובין הופעת וחומרת פעילות יתר של שלפוחית השתן.

מהנתונים עולה כי קרוב לרבע מאוכלוסיית ארצות הברית (24%) דיווחו על שימוש קבוע במריחואנה. בהשוואה לאלו שלא השתמשו במריחואנה בקביעות, אלו שדיווחו על שימוש קבוע היו צעירים יותר, רזים יותר, בשכיחות גבוהה יותר גברים, מעשנים, בעלי הכנסה נמוכה, רמת השכלה נמוכה, לא נשואים ולבנים/שחורים שאינם היספאנים.

מניתוח סטטיסטי עלה כי חשיפה למריחואנה הינה גורם סיכון אפשרי לפעילות יתר של שלפוחית השתן (יחס סיכויים של 1.39, רווח בר-סמך 95% של 1.16-1.66). מהתוצאות עולה קשר בין חשיפה למריחואנה ובין חומרת פעילות יתר של שלפוחית השתן (יחס סיכויים של 1.45, רווח בר-סמך 95% של 1.30-1.60).

יתרה מזאת, שימוש תדיר בכל תדירות הדגים השפעות כמעט עקביות על הופעת וחומרת פעילות יתר של שלפוחית השתן.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר אינם תומכים בשימוש בקנבינואידים לטיפול בחולים עם פעילות יתר של שלפוחית השתן.

 

Am J Med, Sep 20, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה