אורולוגיה

מה בין רמות טסטוסטרון בדם ובין פעילות-יתר של שלפוחית השתן בנשים? (Int Urol Nephrol)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת International Journal of Urology and Nephrology עולה כי רמות טסטוסטרון נמוכות בדם מלוות בסיכון מוגבר לפעילות-יתר של שלפוחית השתן בנשים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנם קולטנים לאנדרוגנים ברצפת האגן ובדרכי שתן תחתונות. עם זאת, הקשר בין רמות טסטוסטרון בדם ובין פעילות-יתר של שלפוחית השתן אינו מובן היטב. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר הנ”ל במדגם ארצי מייצג.

מחקר החתך כלל נתונים אודות נשים בגילאי 20 שנים ומעלה עם מדידות זמינות של רמות טסטוסטרון בדם ושאלונים להערכת פעילות-יתר של שלפוחית השתן במסגרת סקרי NHANES בין 2011 עד 2016. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין רמות טסטוסטרון בדם ובין פעילות-יתר של שלפוחית השתן בנשים.

מדגם המחקר כלל 4,991 נשים עם נתונים זמינים, מהן 25.9% עם תסמיני פעילות-יתר של שלפוחית השתן. בנשים עם רמות טסטוסטרון נמוכות יותר תועדה תדירות גבוהה יותר של אירועי אי-נקיטת שתן עקב דחיפות ונוקטוריה, בהשוואה לנשים עם רמות טסטוסטרון תקינות.

מניתוח רב-משתני עלה כי בנשים עם רמות טסטוסטרון נמוכות מ-18.5 ננוגרם/ד”ל תועד סיכון גבוה משמעותית לפעילות-יתר של שלפוחית השתן, בהשוואה לאלו עם רמות טסטוסטרון גבוהות מ-18.5 ננוגרם/ד”ל (יחס סיכויים של 1.271, רווח בר-סמך 95% של 1.073-1.505).

ניתוח נפרד לא הדגים השפעה משמעותית של גיל, מדד מסת גוף, סוכרת, רמת השכלה, צריכת אלכוהול ומנופאוזה על הקשר בין רמות טסטוסטרון בדם ובין פעילות-יתר של שלפוחית השתן. עוד מדווחים החוקרים כי לדיכאון, אירוע מוחי ואי-נקיטת שתן עקב דחק לא הייתה השפעה משמעותית על הקשר הנ”ל.

ממצאי המחקר תומכים בתועלת האפשרית של תוספי טסטוסטרון בנשים עם פעילות-יתר של שלפוחית השתן והחוקרים מציינים כי לאור ההשפעות הישירות והעקיפות של טסטוסטרון על רצפת האגן ודרכי שתן תחתונות, יש מקום להשלים מחקרים נוספים להערכת אפשרות טיפול זו.

Int Urol Nephrol, March 12, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה