אורולוגיה

השתלת רקמת שחלה לעיכוב המנופאוזה? (medscape)

WOMEN MENOPAUSE
כמה מומחי רבייה מאמינים שלהשתלת רקמת שחלה עשויה להיות תפקיד נוסף: עיכוב, או אפילו מניעת, גיל המעבר אצל נשים בריאות, אך נושא זה נמצא במחלוקת רבה

השתלת רקמת שחלה מבוצעת לעתים קרובות כדי להאריך את משך זמן הפוריות בקרב נשים ומתבגרות עם סרטן. עם זאת, כמה מומחי רבייה מאמינים שלפרוצדורה עשויה להיות תפקיד נוסף עם יישום רחב הרבה יותר: עיכוב, או אפילו מניעת, גיל המעבר אצל נשים בריאות.

ד”ר קוטלק אוקאטי, מנהל המעבדה לרבייה מולקולרית ושימור פוריות בבית הספר לרפואה של ייל בניו הייבן, קונטיקט, השתמש בהשתלת רקמת שחלות (OTT) בפרקטיקה שלו – Innovation Fertility Preservation & IVF – במשך מספר שנים. לדבריו, הגישה יכולה להפחית סיכונים בריאותיים הקשורים לגיל המעבר, כגון אובדן צפיפות העצם ומחלות לב וכלי דם. “התחלנו להציע השתלת רקמת שחלות במועמדות שנבחרו בקפידה, אבל הקצב יואץ כעת, כשיש לנו דרך ליידע טוב יותר את המועמדות על הפוטנציאל של ההליך”, אמר אוקטאי. עד כה, הוא ביצע את ההליך בכ-20 מטופלות.

ההליך כולל הסרת חלק מרקמת השחלה, שימור הקפאה ולאחר מכן השתלה חזרה לתוך הגוף. ההליך הצליח לעקוף מנופאוזה מוקדמת בנשים שעברו טיפול בסרטן והביא ליותר מ-140 לידות חי ברחבי העולם.

אוקטאי פרסם לאחרונה מחקר לא-קליני ב-American Journal of Obstetrics & Gynecology תוך שימוש במודל מתמטי המבוסס על עשרות שנים של מחקר קליני על חולות סרטן וספירת זקיקים בשחלה בגופות כדי לחזות כיצד השתלת רקמת שחלות יכולה לעכב את תחילת גיל המעבר.

אבל החזון העתיד של אוקאטי לגבי השתלת רקמת שחלות נשאר בשוליים של רפואת הרבייה. “אני חושבת שיש כאן שיקולים אתיים שצריך לקחת בחשבון”, אמרה ד”ר סטפני פאוביון, מנהלת רפואית של האגודה למנופאוזה בצפון אמריקה. “אתה לוקח אישה בת 25 עד 30 בריאה לחלוטין ומעביר אותה לניתוח כדי להוציא איבר בריא. צריך לחשוב על זה”.

לכתבה ב-medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה